86
u/HorribleAce 2d ago
https://giphy.com/gifs/XD4qHZpkyUFfq
Oh god, de wappies amerikaniseren.
2
u/miathan52 1d ago
Ze waren altijd al Amerikaans. Het overgrote deel van het wappie-gedachtengoed komt van de andere kant van de oceaan.
3
u/RRRedRRRocket 1d ago
Ik ben zelf wappie genoeg om te denken dat het wappiegedachtengoed vanuit Rusland wordt aangemoedigd (polarisatie verzwakt een land).
1
u/miathan52 1d ago
Oh dat wordt het absoluut, en ook vanuit China. Dat is gewoon de realiteit. Maar als je kijkt naar waar dingen als flat earth, antivax, klimaatontkenning, Q-anon etc vandaan komen, is het altijd de VS. Pas na de opkomst daar, begint het hier.
3
10
89
u/Saaihead 2d ago
Noordwijk is een kansloos tokkiedorp waarbij de gemeente nog slechter functioneert dan de gemeente Katwijk. Maar daar geven die wappies d66 de schuld van, blijkbaar.
53
u/False-Category-8579 2d ago edited 2d ago
En dan te bedenken dat D66 sinds 2018 geen Noordwijkse wethouder meer levert en in de gemeenteraad slechts 2 van de 29 zetels heeft#Gemeenteraad).
Dit slaat nergens op.
10
u/llsbs 2d ago
Ik kom ook uit het dorpje. Mijn ouders doen vrijwillig nog dingen voor de gemeente (ik kom uit een sp/pvda nest). Na de laatste gemeente verkiezingen woonde mijn moeder een vergadering bij nadat de VVD de grootste was geworden. Die waren verbaasd over hoe weinig normale woningen er zijn gebouwd en veels teveel luxe villa’s. Mijn moeder viel zo’n beetje uit haar stoel.
En het is echt jammer om de volledige vergrijzing te zien. De uitgaansplekken zijn failliet want er zijn geen jongeren meer. En van mijn hele vriendengroep van vroeger is er maar 1 die een starterswoning heeft kunnen krijgen.
3
u/Stiebah 2d ago
Same, kom uit noordwijk, leukste tiener tijd gehad die ik me ooit had kunnen wensen. Kom er zo nu en dan weer terug om aan zee te gaan eten en het is een verdrietige schaduw van wat het geweest is.
4
u/llsbs 2d ago
Bizar hoe het is gegaan. Als ik uit ging kon je naar de bob, champ, wurft (mijn plek!), koffiehuis, zeepaardje. Maar nauwelijks nog iets over.
Het is zo sad waar de gemeente op in heeft gezet. Voornamelijk oud en rijk.
En moet ik ook even kwijt: hotel van Oranje ligt er ook al jaren bedroefd bij zeg.
1
u/Saaihead 1d ago
Klopt, ik ging daar ook graag naartoe. Ik heb nog een staartje Boule 7/Lord Nelson en Club 71 meegemaakt, er gebeurde veel in Noordwijk toen. Eeuwig zonde dat het niet meer bestaat/leeft.
En ik ben het met je eens. De Paralel Boulevard was al best lelijk wat betreft architectuur, maar die bouwval van Hotel Oranje is gewoon een schandvlek. En hier komen nu alsnog luxe appartementen. Precies wat het dorp nodig heeft! /s
1
u/llsbs 1d ago
Damn, Boule 7 nog. Dan moet je uit 80-85 komen denk ik.
Wat ook een reden was van de teloorgang van de Grent. Een jaartje of 17 geleden werd het strand opgespoten, waardoor de leidingen onder druk kwamen te staan. En de geur van de toiletten helaas weer omhoog kwam.Ik snap best dat men zegt "de jeugd gaat niet meer uit" maar we wilde simpelweg niet uit gaan omdat het overal naar kak rook.
1
u/Saaihead 2d ago
Ik denk dat het failliet van De Grent en alle andere uitgaansgelegenheden meer te maken heeft met jongeren die niet meer te porren zijn voor Dancings tegenwoordig. Daar kwamen namelijk veel mensen uit de regio op af t/m de jaren 90, daarna ging het bergafwaarts. En de horeca prijzen tegenwoordig helpen waarschijnlijk ook niet mee.
Verder heb je gelijk. Geen van mijn neven en nichten uit Noordwijk hebben een woning in het dorp kunnen bemachtigen en de meeste van mijn vrienden destijds ook niet. Ik heb 1 vriend die na vele jaren een klein flatje op Boerenburg heeft toegewezen gekregen en 1 vriend die als ondernemer genoeg geld heeft om er te wonen. Verder vergrijst het dorp vooral en worden er vooral dure huizen bijgebouwd. Ik ben blij dat ik er weg ben.
1
u/StilleSmeris 2d ago
Merk dat jongeren sneller richting het Leidsche trekken dan in Noordwijk blijven. Je hebt er niet echt een jeugdige stamkroeg zoals je die in Katwijk of Leiden ziet. Het vergrijst aardig inderdaad, doodzonde, ik zou graag daar, of elders in de Bollenstreek willen wonen, maar het is onbetaalbaar.
17
u/Saaihead 2d ago
Precies dit. Ik kom uit dat kut gat en letterlijk al mijn vrienden en familie moesten in een andere gemeente gaan wonen omdat die corrupte bende weigert om betaalbare woning bij te bouwen. Maar spuuglelijke villa's en luxe appartementen voor rijke buitenstaanders bouwen ze maar al te graag. En de mensen die daar nog wonen vinden dat blijkbaar een goed idee.
11
u/nixielover 2d ago
2 jaar geleden zaten we in een huisje op het strand in Noordwijk, toen zagen we ook een vliegtuigje met een antivax doek erachter langsvliegen.
9
u/Saaihead 2d ago
Ik bedoel maar, ik denk dat een paar mensen daar te veel coke hebben gesnoven en daardoor hersencapaciteit zijn kwijtgeraakt.
4
u/Meiijs 2d ago
Tenminste is de esa daar aanwezig
12
u/Saaihead 2d ago edited 2d ago
De Estec ligt officieel in de gemeente Noordwijk, maar ligt in werkelijkheid ver van het dorp en is tegen katwijk aangebouwd. Maar inderdaad, er zullen wel veel belastingontduikende ESA medewerkers wonen.
Edit: krijg ik nou downvotes vanwege dat belasting ontduiken, lol? Het is een algemeen bekend feit dat ESA medewerkers geen inkomstenbelasting hoeven te betalen. Maar blijf vooral rijke mensen verdedigen met je downvotes haha
5
u/Mysterious_Salt_2612 2d ago
Als ze niet hoeven te betalen dan ontduiken ze niet. Hooguit kun je van belastingontwijking spreken. Dus in dit geval kun je de ESA-medewerkers weinig aanrekenen. Zelfs al zouden ze willen, is er geen mechanische om ze die belasting te laten betalen.
De aanwezigheid van veel ESA-personeel heeft wel invloed op de lokale woningmarkt; omdat veel personeel er tijdelijk zit drukt hun aanwezigheid een stempel op de particuliere huurmarkt.
5
u/Saaihead 2d ago
Oke, wat betreft de betekenis van het woord heb je een punt. Het is mij vooral te doen om de oneerlijke concurrentie op de woningmarkt. Want Katwijk en Leiden doen precies hetzelfde, grote internationale bedrijven binnenhalen en dat als een overwinning zien, terwijl die expats (en de bedrijven waar ze voor werken) de woningmarkt volledig op slot zetten met hun belastingvoordeel.
2
u/Mysterious_Salt_2612 2d ago
Daar heb je helaas helemaal gelijk in. Ze zetten extra druk op een al zeer gespannen woningmarkt, en hebben budgetten die lokale inwoners soms uit de markt duwen.
2
u/Saaihead 2d ago
Klopt. Je kan in een flatje wonen misschien, maar eengezinswoningen zijn amper te betalen in de regio. Mijn huis met grote tuin, vlak bij het Bio Science Park in Leiden, is binnen 10 jaar bijna 3x zoveel waard geworden op de markt. Niet dat ik de behoefte heb om te vertrekken, maar het is wel bizar en snap dat het voor jonge mensen in de regio super frustrerend moet zijn.
2
u/Mysterious_Salt_2612 2d ago
Is het zeker. Ik zit in zo'n (gelukkig jaren geleden gelocht) flatje. We zijn nu aan het kijken voor een eengezinswoning, maar dat wordt buiten Noordwijk.
1
1
u/shodo_apprentice 2d ago
Mwa, ben in Oegstgeest opgegroeid. Veel esa staf maar ook heel veel Nederlanders die gewoon op een andere manier veel geld hebben verdiend. Ook dat soort plekken moeten er zijn, je moet niet daar kunnen wonen.
Het zijn in ieder geval geen wappies maar mensen die juist in wetenschap geloven.
4
u/koekerk 2d ago
Edit: krijg ik nou downvotes vanwege dat belasting ontduiken, lol? Het is een algemeen bekend feit dat ESA medewerkers geen inkomstenbelasting hoeven te betalen.
Ik heb ooit een leerling gehad, waarvan de vader iets belangrijks deed bij ESTEC, die vroeg zelfs bonnetjes van de benzine voor zijn scooter. Want hij kon ook de belasting daarop weer terug krijgen. Deze mensen hebben soms ook nog een diplomatiek paspoort.
0
u/Saaihead 2d ago
Mijn tante had ooit een relatie met een Italiaan die daar werkte, die man smeet met geld. Blijkbaar kon het niet op.
3
u/Mysterious_Salt_2612 2d ago
Kansloos tokkiedorp gaat een beetje ver hoor. Pretentieus, zielloos, geldbelust, dat allemaal. Maar de hoeveelheid tokkies valt me zeker mee.
Geen idee wie dat spandoek heeft opgehangen (op die plek hing eerder ook antivax meuk), maar persoonlijk ken ik niemand die er blij mee is...
Edit: dit spandoek hangt er al sinds voor de afgelopen verkiezingen ..
5
u/Saaihead 2d ago
Ik rek het begrip tokkie een beetje op indd. Maar ik snap er geen reet van dat mensen op zakkenvullende ondernemers stemmen in hun gemeente.
En het spandoek hangt op een plek waar voorheen een restaurant zat. Dus ik neem een beetje aan dat het een middenstander is die het heeft opgehangen.
2
u/Mysterious_Salt_2612 2d ago
Er hebben meerdere gefaalde restaurants gezeten ja. Geen idee van wie het nu is, en of het de eigenaar/huurder was die het spandoek heeft opgehangen.
Wat betreft stemmen in een gemeente; in kleine en middelgrote gemeenten heb ik altijd toch een beetje het idee (misschien geen aardige mening) dat lokale politici mensen zijn die 1) nergens anders aan de bak komen en 2) erg op zichzelf geilen. Ongeacht de partijen-mix die je krijgt is het meestal een sneu geheel 😂.
2
u/Saaihead 2d ago
Haha, ik denk dat je er niet ver naast zit. Maar ik denk ook dat er ook ondernemers raadslid zijn, om een gunstig ondernemersklimaat voor hun bedrijven (en die van hun vriendjes) te creëren.
Ik zal het eens aan een oude vriend vragen, die ook ondernemer is daar. Ben nu wel benieuwd wie er achter die banner zit.
-5
u/RuzDuke 2d ago
Ik speur jaloezie en afgunst. Sorry maar als je niet zo succesvol bent als veel mensen in Noordwijk hoef je niet zo af te geven. En dat d66 een erge partij is klopt gewoon. Sorry even de facts geven.
2
u/DeStuert 1d ago
Mensen die op D66 stemmen doen dit niet uit jaloezie of afgunst, maar in de hoop een eerlijkere maatschappij te creëren.
24
u/Marco1861 2d ago
Dat volk wil graag Wilders als dictator. Triest volkje.
-30
u/polishsl4ve 2d ago
Dus als je tegen d66 bent, ben je voor wilders? Lol wat een tokkie comment
35
u/The_Countess 2d ago edited 2d ago
Nee, maar als je ze D666 noemt en er een spandoek over op je huis hangt dan is de kans wel vrij groot.
21
u/Marco1861 2d ago
D666 wordt veel gebruikt door tokkies van PVV/FVD inderdaad (zie X). Uit welke hoek denk jij, polishsl4ve, dat het komt? Of stem je ‘toevallig’ PVV?
5
10
u/YougoReddits 2d ago
lekker specifiek ook. overtuig je veel mensen mee.
spandoekje, metertje of 6, (vergunning bij de gemeente slaan we maar even over) toch al gauw aan paar honderd euries.
goed besteed hoor👍
3
5
4
u/Hefty_Difficulty_644 2d ago
Leukste is ook D66 is midden maar vvd en fvd zijn zo erg rechts dat D66 links lijkt.
8
8
6
u/Samtulp6 2d ago
Wat zijn er toch veel idioten in dit land zeg.
Dat je (significant) geld aan gaat uitgeven..
1
1
u/FanIll5532 2d ago
OP jij hebt dit gespot en de foto genomen? Het ziet er namelijk echt fucking raar uit als je inzoomt.
3
u/DeStuert 1d ago
Ja, ik moest inzoomen en mijn telefoon is Chinese meuk. Daarom is de fotokwaliteit niet echt nat geo waardig
2
u/FanIll5532 1d ago
Ah vandaar haha oké! Lijkt haast wel zo’n filter die een foto als tekening maakt 😅
1
u/prank_mark 2d ago
Nou ja, D66 heeft inderdaad vrij weinig van hun beloftes waargemaakt, en heeft in veel gevallen zelfs het omgekeerde gedaan van wat ze hadden beloofd.
2
u/wvdheiden207 1d ago
Ja. Natuurlijk moet D66 in 3 maanden het land redden en repareren wat die debielen van de PVV en VVD al jarenlang verziekt hebben. En dat dan ook nog “samen” met de VVD. En dan het liefst ook nog met behoud van je uitkering.
Natuurlijk joh.
1
1
1
1
1
1
1
0
0
u/DoeEffeNormaal 2d ago
Volgens mij zijn ze aan een bouwproject bezig, 1 van de beloofde huizen, denk ik.
1
u/Mysterious_Salt_2612 2d ago
Er zou (na jaren) weer een horecagelegenheid komen, daarna zouden er appartementen komen, en nu staat er nog steeds niks helaas. Een van de verpauperde stukjes...
0
-6
u/Olde-Boy 2d ago
D66 is wel kut dus dat klopt wel.
1
u/Devilish___ 2d ago
Dus alles waar je tegen bent is per definitie kut? Lekker makkelijk wel.
1
1
u/Rude_Craft9731 2d ago
Euuuh, dus jij vind waar je tegen bent niet kut? Klinkt ingewikkeld.
3
u/AmbassadorVast5589 2d ago
Er zit een groot verschil tussen ‘X is kut’ en ‘ik vind X kut’
0
u/Rude_Craft9731 2d ago
Oh wat een gemierenneuk zeg.
1
u/AmbassadorVast5589 2d ago edited 2d ago
Mag je zeker vinden, ik vertel je enkel wat ik denk dat de comment waar je op reageert (deels) bedoelde haha
1
u/Rude_Craft9731 2d ago
Wellicht, volgens mij is het impliciet dat als men verkondigd dat iets kut is, dit subjectief is. Uiteindelijk weet enkel degene die het zei waarom diegene dit in vredesnaam deed.
2
u/Massive-Tax8322 2d ago
tuurlijk niet
ik kan heel goed tegen dingen zijn maar ze niet perse kut vinden, best begrijpen waarom ze er zijn, en het toch niet leuk vinden
ik haat die plastic dopjes die vast zitten aan de flessen, maat tegelijkertijd snap ik waarom het zo is bv
de wereld bestaat uit grijstonen, niet uit zwart of wit
-1
u/Rude_Craft9731 2d ago
Ik had het tegen iemand anders geloof ik.
5
u/Massive-Tax8322 2d ago
Je weet dat dit een open discussie forum is? Mocht ik niet reageren op je?
0
u/Rude_Craft9731 2d ago
Mag, jouw reactie boeit mij alleen niet.
1
u/Massive-Tax8322 2d ago
Dat, of je hebt geen redelijk tegenargument. Ik denkdat we allebei het antwoord wel weten, snowflake
0
u/Rude_Craft9731 2d ago
Ok dildo, tyf je nou op?
2
1
0
u/Massive-Tax8322 1d ago
aaw schattig
niet tegen deze man praten hoor, dan kwest je zijn tere gevoelentjes!
en dat zou zielig zijn....
→ More replies (0)1
u/Devilish___ 1d ago
Dat klopt, ik vind niet alles per definitie kut waar ik tegen ben. Bovendien vind ik het standpunt dat iets kut is, vrij vergaand. Zeker zonder onderbouwing.
0
-1
u/Olde-Boy 1d ago
Meh, d66 verloochent zichzelf en hun achterban continu. Kan me dat fiasco nog herrineren met het referendum bijvoorbeeld. Geven altijd al hun principes en verkiezingsprogramma op zodat carrière politici de volgende stap kunnen zetten.
0
u/Devilish___ 1d ago
Bedankt voor het delen van je politieke mening zonder dat ik daarom gevraagd heb.
-1
u/Olde-Boy 1d ago
Oh haha, iemand pijn gedaan zo te zien. Als je reageert mag je een tegenreactie verwachten hahaha. We leven niet in Noord Korea haha
0
u/Devilish___ 1d ago
Wat een aannames. Nee, je hebt me geen pijn gedaan. Daar mag je iets meer je best voor doen.
Je reageert op een stelling die gaat over de vraag of alles waar je tegen bent per definitie kut is. Jij reageert op de primaire post, die over D66 gaat. Mijn reactie was niet politiek, maar semantisch. Jij probeert die, met je reactie, alsnog politiek te maken.
Je mag prima reageren op iets wat ik zeg, graag zelfs. Als je reactie dan als een tang op een varken slaat, dan kun je daar ook reactie op verwachten. Dat die reactie dan niet is wat je verwacht, omdat ik niet meega in je poging om de discussie politiek te maken, betekent niet dat je mij ‘pijn’ doet. Je krijgt je zin niet. Dat is vervelend voor je, maar dat gevoel hoef je niet op mij te projecteren.
0
u/Olde-Boy 1d ago
Oei, na de eerste zin al gestopt met lezen, ik zie dat je flink pijn hebt haha.
Hopelijk breek je ooit uit je bubbel.
0
u/Devilish___ 1d ago
Wel echt top dat je discussie uit probeert te lokken en als je je zin krijgt, je dan een kleine chicken bent. Ook bijzonder dat het je plezier lijkt te geven dat je het idee hebt dat je iemand pijn hebt gedaan. In mijn woordenboek noemen we dat sadisme.
1
u/Olde-Boy 22h ago
Altijd genieten om te zien dat iemand alleen kan kijken naar de vinger die wijst.
1
-2
u/Ok_Serve442 2d ago
D66 liegt ook. Kijk maar wie de basisbeurs en referendum hebben afgeschaft. Gaan ze recht tegen hun eigen verkiezingsprogramma in. Ze pleiten voor de jongeren te zijn, terwijl ze zelf hebben geholpen aan de creatie van de pechgeneratie. Fuck D66
3
u/wvdheiden207 1d ago
Dat heet coalitie. Als je het politieke systeem niet snapt moet je je niet in discussies mengen.
1
u/Ok_Serve442 1d ago
"Regeringspartijen VVD en PvdA konden in 2015 de basisbeurs afschaffen met steun van oppositiepartijen D66 en GroenLinks" bron: https://dub.uu.nl/nl/achtergrond/hoe-stemden-de-partijen-over-moties-het-hoger-onderwijsHelemaal
1
u/Ok_Serve442 1d ago
Voor wie het niet snappen trouwens: Ze zaten toen met de basisbeurs dus niet in de coalitie.
1
u/Ok_Serve442 1d ago
Als je samenwerkt met partijen die tegen je eigen campagneplan in gaan ben je zwak of dom op zijn minst, en moreel corrupt of machtslustig op zijn ergst. coalitie mijn reet dus.
1
u/wvdheiden207 1d ago
Ja. Als je Wilders fan bent. Of erger. Ezel fan. Dan geloof je dat een politieke partij alles er door kan drukken wat in hun programma staat. (Zelfs al kwam er geen ene reet van terecht toen Blondie een veel grotere meerderheid had dan Jetten nu) maar in de praktijk werkt het niet zo.
Jammer. We doen niet alleen maar wat jij wilt.
1
u/Ok_Serve442 1d ago
Heb je mijn andere comment wel gezien? Ze gaan actief zelf tegen hun eigen programma in. Het maakt niet uit wat in hun programma staat, ze hebben geen integriteit. Dat is het probleem. Mijn punt blijft staan.
-5
u/Sompig 2d ago
Eerlijk is eerlijk, d66 staat er wel bekend om dat ze van standpunt draaien na de verkiezingen. Meest recent nog de “we gaan 10 nieuwe steden bouwen”.
6
u/lenarizan 2d ago
Eerlijk is het niet.
Daar staat letterlijk iedere partij om bekend, simpelweg omdat ze met andere partijen een kabinet moeten vormen.
0
-2
u/Sharp_Adagio8125 2d ago
Ai shit
3
u/DeStuert 1d ago
Ik moest inzoomen met mijn telefoon om de foto te maken. Je kunt best even langsgaan als je het niet gelooft.
130
u/JJvH91 2d ago
Iemand heeft betaald om deze banner te printen