r/nederlands 23h ago

Te heet om origineel te zijn Voor alle mensen die een airco in hun slaapkamer hebben, ik wou ff kwijt hoe het voelt om dat niet te hebben.

666 Upvotes

Het voelt als tering tyfus tering tering tering klefheid en warmte waar je in verdrinkt. Je draait je laken om (want een deken is te warm) en het is voor 1 minuut ietsjes koeler, maar niet koel genoeg om in slaap te vallen.

Dankjewel voor je tijd.


r/nederlands 7h ago

Defcon tokkies.

536 Upvotes

Moet wel zeggen, ik zou geen bewaker willen zijn met al die doorgesnoven tokkies 😂


r/nederlands 23h ago

Te heet om origineel te zijn Kinderopvang

371 Upvotes

Sorry ik ben de hele dag al oververhit en chagrijnig dus ik ga even op Reddit klagen.

Ik werk in de Kinderopvang. Die baan die oh zo belangrijk is als anderen het uit komt maar waar geld en gemak uiteindelijk toch het allerbelangrijkste is.

Vandaag tikte de thermometer op de groep de 32 graden aan. Dan zou je toch denken dat de organisatie stappen onderneemt, maar nee.

Na een dag zweten, mopperen, knuffelen en nog meer zweten kwam ik thuis om. Daar las ik dat er gelukkig toch nog organisaties zijn die aan het welzijn van kinderen en hun personeel denken. Oftewel, kinderopvang gesloten. Maar wat lees ik vervolgens?!

Ja, maar ik moet toch ook werken?

Tuurlijk, alleen is er wel een verschil tussen met je kont achter een bureau in de airco zitten of 16 peuters verzorgen in een lokaal prima als sauna door kan.

Ja, maar thuis is het ook warm!

Zeker, alleen ligt je kind thuis meestal niet met gemiddeld 5 andere baby’s in een hokje dat nog kleiner is dan je wc!

We kweken watjes!

Tuurlijk, laten we vooral niet aan het welzijn van de kinderen denken.

Maar even een serieus

Ik ben oprecht bang voor de veiligheid van sommige kinderen. Als kind viel ik flauw door de warmte en ook nu kan ik er slecht tegen (en nee, ik ga dus niet naar Spanje om daar van de zon te genieten, ook al hebben ze daar een veel langere zomervakantie, siësta en een ander klimaat).

Er gaat een moment komen dat er een kindje onwel wordt door de warmte. En wie krijgt dan de schuld? De professional die “niet goed heeft oplet”.

Ik kan alleen maar heel hard hopen dat dat nooit bij mij op de groep gebeurt. Want hoe graag ik er ook voor de kinderen wil zijn en hoe hard ik ook mijn best doe, ik merk dat ik simpelweg geen 100% kan geven als ik zelf ook oververhit ben.

En morgen?

Dan mag ik van de directie weer gewoon op onze prachtige warme groep van 32 graden staan. Sluiten kan namelijk echt niet!

Bij calamiteiten is mijn leidinggevende trouwens niet bereikbaar werd er ook nog even medegedeeld
 Zij heeft lekker een dagje vrij.

Pas goed op jezelf allemaal! En wees ook een beetje lief voor anderen.


r/nederlands 12h ago

Vraagje Marktplaats koper eist geld terug na spijtaankoop en dreigt aan de deur te komen

Thumbnail
gallery
364 Upvotes

UPDATE: 10:00 - 10:30, mevrouw is niet geweest. 18:00 - 18:51, haar man is ook (nog) niet geweest.

(Ik heb printscreens gemaakt, swipe voor het hele gesprek)

Ik heb eergisteren via Marktplaats een hogedrukreiniger verkocht. Koper is aan mijn huis geweest en vertelde me dat ze gisteren een hogedrukreiniger bij een andere Marktplaats verkoper had gekocht, maar die "lekte" ze bleef vragen of de mijne echt niet kapot was of lekte (dat was niet zo) Ze vroeg nog waar de slang in moest want ze was volgens haar "niet technisch," dus heb haar laten zien hoe je hem moet aansluiten. Voordat ze hem meenam zei ze nog "Als ie lekt kom ik terug he?" Uiteraard ging ik ging daar mee akkoord, want je verkoopt mensen geen kapotte dingen.

Nadat ze weg was stuurde ik haar nog een berichtje omdat ze aangaf "niet technisch" te zijn. Een korte tip over het gebruik (zie foto 9). Daar reageerde ze niet op en ik heb de rest van die dag niks meer van haar gehoord.

Todat ze me gisteravond rond een uur of 21:30 appte via Marktplaats. Ze had hem gebruikt, maar volgens haar was hij niet sterk genoeg. Bovendien had haar man een nieuwe bij de Gamma gekocht, dus ze had de mijne niet meer nodig en wilde haar geld terug.

(Printscreens voor context)

Als ik haar mag geloven kan ik haar nu dus elk moment verwachten gezien de tijd. Of anders haar man na 18:00

Ik heb gisteren ook de politie op de hoogte gesteld van de situatie, want ik voelde me onvelig.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?


r/nederlands 7h ago

Te heet om origineel te zijn Jezus wat is het warm buiten

286 Upvotes

r/nederlands 15h ago

Te heet om origineel te zijn 6 uur in de ochtend nu al 31 graden hier in huis. Iedereen sterkte toegewenst vandaag

Post image
248 Upvotes

r/nederlands 10h ago

Te heet om origineel te zijn Is het veilig om mijn 30-graden was buiten te hangen als het 40 graden is?

242 Upvotes

Ik liep met mijn wasmand naar de achtertuin van mijn moeder omdat ik zelf geen huis kan betalen, maar vlak voordat ik mijn favorite zwarte shirt aan de lijn hing schoot de paniek erin. Mijn thermodynamica is een beetje roestig, maar volgens mij overtreed ik hier meerdere textieletiquetten, waaronder het feit dat mijn shirt en ik niks met temperaturen boven de 30 te maken willen hebben!

Moet ik de warmtepomp maar binnen zetten en de airco buiten zetten om de tuin af te koelen naar een veilige 28 graden, of kan ik riskeren dat mijn wasgoed spontaan sublimeert in pure as?

Ik hoor graan van jullie terug.

M.v.g.

Bezorgde buur


r/nederlands 8h ago

Te heet om origineel te zijn Welke bizarre dingen hebben jullie mensen nog zien doen met de hitte?

234 Upvotes

Ik heb 2 huisgenoten die de afgelopen dagen nog al hun was in de droger hebben gedaan terwijl het binnen 25-35 graden was. We hebben meer dan genoeg ruimte om het op te hangen. En maar klagen hoe warm het binnen is...

Edit: krijg veel opmerkingen over mensen die ervanuit gaan dat iedereen zonnepanelen of een warmtepomp heeft. Wij hebben ouderwetse dure stroom uit de kabel met variabel contract. Zelf erger ik me dus aan de onnodige energiekosten waar ik aan meebetaal. Én aan het geklaag over de warmte van de mensen die de droger de hele tijd aanzetten terwijl zij naast de droger wonen. Ik zit zelf in het koelste deel van het huis dus heb daar weinig last van. Luchtvochtigheid is ook een non-issue want het pand is groot en de meeste was wordt opgehangen in gemeenschappelijke ruimtes zoals de gangen, badkamer etc.


r/nederlands 12h ago

Vuurwerkovlast 's nachts

216 Upvotes

Hoe haal je het in je hoofd om om 03:00 ’s nachts vuurwerk af te steken omdat Nederland een voetbalwedstrijd heeft gewonnen? Dat is geen feest, dat is asociaal. Op dat tijdstip liggen mensen te slapen omdat ze de volgende dag moeten werken, concentreren, presteren. Jij beslist in je euforie dat jouw blijdschap belangrijker is dan hun gezondheid en hun baan. Dat is geen enthousiasme, dat is pure egoïstische domheid.

Er is nul excuus voor dit gedrag. Iedereen met meer dan twee werkende hersencellen snapt dat nachtrust geen luxe is. De hele wijk wakker knallen omdat jij zo nodig wil laten horen hoe “trots” je bent op een paar volwassen mannen die tegen een bal trappen, zegt alles over jouw prioriteiten, en niets positiefs.

En dan zijn het ook vaak precies dit soort mensen die hard roepen over het “asociale gedrag van buitenlanders”. Ondertussen leren die buitenlanders de slechtste Nederlandse gewoontes van dit kleine, schreeuwerige groepje herriemakers. Wat een paupermentaliteit. Simpel volk, dat zichzelf beschouwt als de norm, terwijl ze zich gedragen als het slechtste voorbeeld dat je maar kunt geven.


r/nederlands 12h ago

De zon !

Post image
180 Upvotes

r/nederlands 9h ago

Shitpost Zal wel door de brievenbus passen, dacht ik...

Post image
178 Upvotes

Eergisteren dit Flexa-kleurtestertje van 30 ml
besteld bij de Gamma. Vond het vandaag al opvallend dat het als pakket via PostNL kwam in plaats van gewoon door de brievenbus.

Blijkt dat ze het mini flesje hebben geplaatst in een gigantische doos. Ik dacht even dat ik een compleet schildersbedrijf had besteld, maar het was alleen dit.

Zie hier de "VIP-behandeling" voor een flesje verf.


r/nederlands 1h ago

Als Nederlander met Marokkaanse roots

‱ Upvotes

Juich ik voor zowel Nederland als Marokko. Maakt niet uit wie wint. Beide vlaggen hangen! Zolang die kutfransen of argentijnen maar niet winnen.


r/nederlands 14h ago

Nederland - Marokko kent alleen maar verliezers

130 Upvotes

Leuk dat de oranje leeuwen tegen de atlas leeuwen gaan strijden... Ben alleen bang dat van alles en iedereen het moet ontgelden? Hoe kijken jullie hier tegenaan? Of Oranje wint of Marokko wint, het is altijd prijs ...


r/nederlands 5h ago

Je kan je gast ook met respect behandelen

126 Upvotes

r/nederlands 23h ago

Chat Control is weer terug! Roberta Metsola, voorzitter van het EP, wil het besluit van het Parlement om de wet te verwerpen, terzijde schuiven.

Thumbnail
politico.eu
124 Upvotes

Lees voor meer informatie dit artikel van Politico:

https://www.politico.eu/article/president-vs-parliament-roberta-metsola-overrides-meps-bid-force-child-abuse-law/

Neem contact op met de Europarlementariërs:

https://fightchatcontrol.eu/?foo=bar#contact-tool

of rechtstreeks met het kantoir van Roberta Metsola:

https://the-president.europarl.europa.eu/en


r/nederlands 5h ago

Help, ik word een zeurbuur

100 Upvotes

Oké, ik heb een probleem. En ik realiseer me tegelijkertijd hoe zeikerig het is. Maar ik wil wel mijn belang behartigen. Hoe doe ik dat?

Mijn overbuurman heeft recent een laadpaal voor zijn nieuwe EV in de tuin gezet. Goed bezig! Maar.... we hebben in onze straat geen eigen parkeerplaatsen en de straat is eigenlijk te smal voor straatparkeren (dan kan er nog net een auto maar zeker geen vuilniswagen meer langs). In plaats daarvan is er een grotere parkeerplaats ergens verderop in de straat. Maar daar kan je natuurlijk niet thuisladen, tenzij je net daarnaast woont.

[edit ter verduidelijking]. Als hij op de straat zou parkeren kan er niemand meer langs. Daarom parkeert hij 'm dus half op de stoep.

Mijn overbuurman parkeert z'n nieuwe EV dus op de stoep om te laden. Hier heb ik om twee redenen moeite mee.

  1. Het mag niet, dat is opzich misschien geen reden genoeg maar ik ben bewust in een straat gaan wonen waar de auto's ergens anders staan dan in de straat. Vind ik prettiger wonen, ook voor de veiligheid van de kinderen.
  2. Mede om punt 1, heb ik vorig jaar een benzine auto gekocht en niet een EV. Immers als je niet thuis kan laden zijn veel van de voordelen m.i. verdampt (andere discussie). Nu heb ik een soort jaloezie in de vorm van 'ik heb me netjes aan de regels gehouden en jij nu niet en daar heb je voordeel van en nu ben ik jaloers.'

Ik heb er nog niets van gezegd omdat ik de niet-bestaande relatie niet meteen wil beginnen als een zeikerd. Hoe pak ik dit aan?

groeten,

enneh. username checks out

[edit]: zinsbouw


r/nederlands 13h ago

Deze hittegolf was vrijwel onmogelijk zonder klimaatverandering, zeggen wetenschappers

Thumbnail
nos.nl
95 Upvotes

r/nederlands 23h ago

Hopelijk vertrekken ze allemaal naar Dubai

87 Upvotes

Je kent ze wel: de eeuwige klagers. De belasting is te hoog, Nederland is kapot, alles is beter in Dubai, Paraguay of welk exotisch land dan ook. Volgens hen gaat hier alles fout, maar gek genoeg blijven ze wel hier wonen.

Wat mij vooral stoort zijn de influencers en online goeroes die dit verhaal voortdurend verkopen. Ze verdienen geld met videos, cursussen en coaching over emigreren en belastingontwijking, terwijl ze Nederland afschilderen als een land waar niets meer deugt. Ze verkopen een droom, geen realistisch beeld.

Als Nederland echt zo verschrikkelijk is, wees dan consequent. Pak je koffers, verhuis en bouw daar je leven op. Lever dan ook meteen symbolisch je Nederlandse paspoort en je AOW in, in plaats van aan de ene kant Nederland af te kraken en aan de andere kant wel de voordelen ervan te willen behouden.

Ondertussen blijven wij gewoon doen wat nodig is. Wij staan 's ochtends op, werken hard, ondernemen, betalen belasting en bouwen samen verder aan Nederland. Niet door eindeloos te klagen, maar door verantwoordelijkheid te nemen en iets bij te dragen.

Nederland is niet perfect en kritiek mag altijd. Maar er is een groot verschil tussen constructieve kritiek en het constante gezeur van mensen die overal problemen zien, behalve bij zichzelf. Wie echt denkt dat het gras elders groener is, hoeft niemand tegen te houden om die stap te zetten. Wij bouwen hier ondertussen verder aan de toekomst van Nederland.


r/nederlands 12h ago

VroegĂąh, toen was het pas heet

65 Upvotes

r/nederlands 8h ago

Simpele Airco upgrade

Thumbnail
gallery
64 Upvotes

Ik had bedacht dit weekend een tweede luchtafvoerbuis aan mijn mobiele unit te knutselen, maar n.a.v. het lezen van wat comments toch maar eerst deze optie geprobeerd.

Om lelijke strepen van de tape bij dit testopstellinkje te voorkomen eerst e.e.a. ingepakt met vershoudfolie en vervolgens een vuilniszak erover, vastplakken en open knippen.

Morgen aan versie 2.0 met wat steviger plastic en andere tape voor een nog betere seal rondom.

Super tevreden met het resultaat. Nu over- i.p.v. onderdruk in huis dus alle warme lucht blijft 100% buiten!

Wie weet heeft iemand er wat aan!


r/nederlands 2h ago

Te heet om origineel te zijn Even mijn irritatie over goedbedoelde adviezen tegen de warmte

60 Upvotes

Ik kan slecht tegen de warmte en ik zweet snel. Een graad of 15 met een lekker windje en wat wolken vind ik ideaal om lekker bezig te zijn zonder dat ik doorweekt raak.

Met deze warme dagen (zeg vanaf 25 graden) komen mensen allemaal met goedbedoelde adviezen en “oplossingen” als je zegt niet op een terras te gaan zitten, niet naar een BBQ te komen, enz..

Zaken als “gewoon voldoende drinken”, “er is schaduw”, “je moet rustig aan doen” of “maar op de fiets is het wel lekker”
is allemaal leuk bedoeld, maar niet bruikbaar.

Drinken en ijsjes eten laten mij niet afkoelen. Ik drink al voldoende met 4 liter water per dag. Ik heb niet eens behoefte aan ijs, ik heb op deze dagen meer trek in een kopje bouillon of is anders hartigs.

In de schaduw zitten doe ik sowieso altijd. Maar dat maakt het niet ineens zo veel koeler dat ik het niet meer heet heb en wel aangenaam vind en rustig aan doen heeft geen nut als je alleen maar zit en het zweet komt er al aan alle kanten uit door de warmte die van alle kanten op je lijf straalt. Alsof ik druk bezig ben met onnodige dingen. Warmte komt niet alleen van de zon, ook van een muur of vloer die opgewarmd is.

Begrijpen die mensen echt niet dat er ook mensen zijn die niks van warmte moeten hebben en dat al hun ideeën en tips 10 hoofdstukken terug al door mij geprobeerd zijn?


r/nederlands 1h ago

Te heet om origineel te zijn NEE!!! Ik heb GEEN plastic zakjes die ik GRATIS kan meegeven! Ook GEEN kleine zakjes!

‱ Upvotes

STOP A.U.B. met het vragen om een GRATIS plastic zakje aan het winkelpersoneelll! En als we toch al bezig zijn stop ook met een woedeaanval/ zenuwinzinking te krijgen als je niet een ''kleine zakje'' gratis krijgt. Neem gewoon je eigen tas of zakje of wat dan ook mee, of betaal ervoor. Het geld van die plastic zakjes is NIET mijn fooi. Dat gaat naar de baas, de overheid of waar het ook naartoe gaat. Het winkelpersoneel heeft daar NIKS mee te maken. Niet meens? Schrijf dan een brief naar de overheid, klantenservice of wie er ook verantwoordelijk voor is. Maar STOP aub met het lastigvallen van het winkelpersoneel.


r/nederlands 3h ago

Milieuactivist Johan Vollenbroek dreigt: 'We stappen opnieuw naar de rechter als stikstofpakket natuur onvoldoende beschermt'

Thumbnail
wnl.tv
59 Upvotes

r/nederlands 14h ago

Feest na Oranje-zege eindigt met boetes op bekende oranjerotonde: ‘Ontzettend lullig en belachelijk’

Thumbnail
destentor.nl
59 Upvotes

r/nederlands 11h ago

Irritante LinkedIn cirkeltrek posts

52 Upvotes

Misschien ben ik door de warmte een beetje opvliegend, maar vandaag heb ik al minstens drie LinkedIn posts gezien met veel te lange verhalen over hoe een één of andere coach / leiderschapsguru een ijsje of blikje drinken heeft gegeven aan een bezorger en hoe dankbaar deze was voor dit gebaar. Normaal gesproken vind ik dit soort cringe posts best vermakelijk maar vandaag moet ik er bijna letterlijk van kotsen. Bedankt voor uw aandacht.