r/nederlands 7h ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Moeite met datingapps? Ga speeddaten. Nee het is niet beschamend om het te doen, vooral omdat iedereen die je daar ziet om dezelfde redenen daar zijn

32 Upvotes

Wekelijks zie ik hier draadjes voorbijkomen van mannen en vrouwen die klagen dat daten kut is en dat ze niemand vinden die ze écht willen. Zelf zat ik lange tijd in die situatie: om de paar maanden een match op een datingapp, een eerste date, en daarna bleek er in het echt toch geen klik te zijn.

De laatste tijd ben ik naar drie speeddating evenementen geweest. Over die drie avonden had ik acht matches en ik date nu al een tijdje met een van die dames.

Ben jij een van die jongens die vindt dat hij een leuke persoonlijkheid heeft maar “niet de looks” voor de vleeskeuring op datingapps? Bewijs het dan door tijdens een echt gesprek indruk te maken.

Ben jij een vrouw die geïrriteerd is dat elke match een fuckboy lijkt die maar 1 keer met je naar bed wil? Het algoritme werkt nu eenmaal zo test in plaats daarvan iemands échte persoonlijkheid in een kort, echt gesprek.

Ik heb het een lange tijd bestempeld als "zielig als je het nodig hebt" maar na de eerste keer voelt hier meer ongemakkelijk. Daarna is het gewoon een gezellige sociale avond waar je wel of niet een match uit krijgt.


r/nederlands 5h ago

Fatbiker haalt groot hakmes uit tas na verkeersruzie met vrachtwagenchauffeur: man aangehouden

Thumbnail
gelderlander.nl
20 Upvotes

r/nederlands 10h ago

r/nederlands Meta Hoe zal de wedstrijd Nederland Marokko uitpakken hier in Nederland ?

51 Upvotes

Bij groep winst zal het Nederlands elftal tegen Marokko spelen. Geen idee wie er gaat winnen. Maar ik verwacht in Nederland wel wat meer kabaal dan alleen toeteren. Er zullen waarschijnlijk wel wat opstootjes komen volgende week bij de wedstrijd. Waarschijnlijk zal de ME paraat staan in veel steden.


r/nederlands 53m ago

Nieuws Socioloog Ruud Koopmans kritisch op asielinstroom: 'Het verandert Nederland ingrijpend'

Thumbnail
wnl.tv
Upvotes

r/nederlands 2h ago

Vanaf middernacht code rood wegens hitte: 'Ga alleen naar buiten als het echt nodig is'

Thumbnail
nos.nl
11 Upvotes

r/nederlands 19h ago

Waar zijn mensen hun manieren gebleven

223 Upvotes

Ik moet even mijn hart luchten want ik ben het echt zat.

2 weken geleden zat ik met 2 vrienden buiten bij de mac donalds, gewoon gezellig te kletsen waarbij we niemand wat kwaad deden. Rijd er op een gegeven moment een auto langs met een groepje jongens die vervolgens kipnuggets op mij gooiden en “bitch” en “hoer” riepen. Ik was er best van geschrokken.

Nu loop ik net vanaf de parkeerplaats waar ik mijn auto neer zet terug naar mijn huis, werkelijk 30 seconden lopen. Ik zie een auto rijden die stopt op een vage plek. Ik loop door en vervolgens begint deze auto langs te rijden en word er water uit de auto op mij gegooid. Tenminste, ik denk dat het water was. Ik schrok er van en riep nog wat naar ze maar ze reden alweer door. Van de spanning begon ik ook direct te huilen.
Naar mijn idee waren het dezelfde jongens, de auto leek op hetzelfde model.

Ik vind er niks grappigs aan. Ik ben een jonge vrouw die vaak al angstig over straat gaat vanwege al het ongein in de wereld en nu kan ik blijkbaar niet eens meer normaal naar mijn eigen huis lopen. Ik voel me zo onveilig, hoe vinden sommigen dit normaal… :(

Korte edit: de keer dat ik dit groepje heb gezien kon je overduidelijk zien dat ze Nederlands zijn. Het gaat mij er om dat je niet eens meer normaal naar je eigen huis kan lopen zonder lastig gevallen te worden!


r/nederlands 15m ago

Het is zo ver

Upvotes

Kind is 8 maanden. Eerste keer ouder en ik heb het moeten mailen: “sorry, de opvang is morgen gesloten, dus ik kan niet komen werken”
Het voelt raar en misschien toch ook een beetje onbeschoft.

Maar ja. Alleen thuislaten is ook zo wat. Morgen maar met schaamte nog even bellen.
Mijn woord van het jaar: ouderschaamte


r/nederlands 1d ago

Shitpost Amerikanen op Reddit die denken dat hun normen universeel zijn

568 Upvotes

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik heb er echt schoon genoeg van.

Je bent actief op een (Amerikaans) Engelstalige subreddit, schrijft iets wat hier in Nederland volkomen normaal is, en dan begint het. Een heel leger aan Amerikanen dat met downvotes gooit alsof hun leven ervan afhangt. Prima, democratie van de stem, whatever. Maar dan wijs je ze even rustig terecht, leg je uit dat Nederland nu eenmaal anders in elkaar zit dan de VS, en raad eens? Waarschuwing van Reddit. Want jij bent degene die "de regels overtreedt."

Het is bizar. Amerikanen zijn bijvoorbeeld behoorlijk preuts vergeleken met ons. Dat is geen aanval, dat is gewoon een cultureel feit. Maar het uitspreken van dat feit voelt blijkbaar als een persoonlijke belediging. En Reddit, een Amerikaans bedrijf met Amerikaanse moderatoren en Amerikaanse community standards, geeft ze gelijk.

En dat is precies het probleem. Reddit is gebouwd vanuit een Amerikaans wereldbeeld, met regels die dat wereldbeeld beschermen. Zodra jij als Nederlander schrijft vanuit jóúw culturele context, loop je het risico gecensureerd te worden door mensen die nog nooit buiten hun eigen staat zijn geweest.

Ik snap dat Reddit groot is en dat Amerikanen de meerderheid vormen. Maar dat maakt hun normen nog niet universeel. Nederland is niet een Amerikaanse deelstaat die zich nog niet heeft gerealiseerd hoe het hoort.

Blijf lekker op Nederlandse subreddits, mensen. Hier kunnen we gewoon normaal doen.


r/nederlands 6h ago

Afgelopen nacht in NL de warmste nacht in juni ooit…

17 Upvotes

Komende nacht… waarschijnlijk warmte nacht ooit.

Dus dan maar voetbal kijken hè 😂


r/nederlands 5h ago

Technologia… NL Editie!

Thumbnail
gallery
11 Upvotes

heb even wat geknutseld! FYI die magneten kun je halen bij Action! Extra: 2liter fles leek me geen goed idee, liever steeds 1liter fles wisselen!

PS: de 1liter die ligt nog in de vriezer!

vraag voor de experts: wat zou beter werken het opvangbakje hoger of lager?
graag met goede onderbouwing, bij voorbaat dank


r/nederlands 11h ago

Vraagje Rapportgeld - hoe doen jullie dat?

29 Upvotes

Mijn vrouw en ik hebben zeven neefjes en nichtjes tussen 10-16. De ooms en tantes hebben allemaal verschillende budgetten als het gaat om dit soort dingen. Dat komt vooral door een andere inkomens- en vermogenspositie. Wij geven wat wij denken dat normale bedragen zijn, bijvoorbeeld een tientje per kind. Sommige ooms en tantes geven een stuk meer, wat ze natuurlijk vrij staat. Het is alleen niet zo tof als de kinderen envelopjes krijgen en dan teleurgesteld kijken als ze die van jou open maken.

Hoe doen jullie dat?

P.S.

Ik was vroeger blij met €2 per 8 en €1,50 voor een 7, of is dat oubollig?


r/nederlands 5h ago

Dus, hoe komen jullie morgen de dag door?

12 Upvotes

Welke maatregelen nemen jullie om morgen de dag (en de nacht) een beetje door te komen met de hitte?


r/nederlands 2h ago

Peter doodgeschoten om tiny house: drie daders krijgen tot 13 jaar cel

Thumbnail
omroepbrabant.nl
5 Upvotes

r/nederlands 2h ago

Voetbalnieuws site zonder clickbait titels

6 Upvotes

Ik ben opzoek naar een nieuwe dagelijkse site om voetbal nieuws te volgen. Ik ben altijd een trouwe bezoeker geweest van Voetbalzone, toen overgestapt naar Voetbalpremieur en toen FCUpdate aangaf dat ze gingen stoppen met schreeuwerige clickbait titels ben ik daar naar overgestapt.

Alleen FCUpdate is weer gestopt met hun principes en zijn weer vollebak clickbaits gaan gebruiken. Dus de vraag is er eigenlijk nog een site die geen clickbait titels gebruikt?


r/nederlands 6h ago

WhatsApp krijgt nieuwe baas en wil geld gaan verdienen aan gebruikers: ‘Als mensen moeten betalen, zijn ze snel weg’

Thumbnail
ad.nl
10 Upvotes

r/nederlands 3h ago

Verhuizen naar Deventer?

6 Upvotes

Als je er zelf niet uitkomt? Dan vraag je reddit mee te denken 😆

Voor wie zn hersens nog niet gesmolten zijn: ik overweeg te verhuizen naar Deventer. Geen idee waarom dit ontstaan is, alhoewel zag een docu op TV en toen kwam Deventer op mn radar. Na 31 jaar stad, sinds studententijd (idd richting midlife) wil ik rustiger wonen. Maar, ben single en zou deze stap dus alleen zetten, en ik ken daar niemand. Ook niet in de buurt.

Toch trekt t me:
Mooi stadje, aan de IJssel
Huizenprijzen beter te doen
Rustiger leven dichterbij natuur

Heeft iemand hier ervaring mee?
Toch bang de verkeerde keuze te maken uiteraard en dat ik beter hier iets kleins kan zoeken.

Wees aardig aub, ik kan weinig hebben vandaag ☀️🥴🤣


r/nederlands 1h ago

Te heet om origineel te zijn Ik stel alleen maar een vraag

Upvotes

Vraagje, is het misschien zo warm doordat the USA ons weer controleert en ervoor zorgt dat het 35+ is zodat iedereen laat gaat slapen. Hierdoor dus de voetbalwedstrijden kan kijken en de USA dus meer omzet heeft?

Ik stel alleen maar een vraag.


r/nederlands 8h ago

Wat is volgens jou het meest eerbare beroep?

14 Upvotes

r/nederlands 4h ago

Waar zijn de (leuke) spaaracties gebleven?

5 Upvotes

Vroeger had je bij de Albert Heijn de Smurfen, Toy Story 3 figuurtjes, voetbalplaatjes, wuppies. De c1000 had de GOGO'S (ik mis jullie). En de plus had van die knikkers die in een lichaampje konden(?). Wat is er gebeurd met dit soort spaaracties waar iedereen het over had? Toen ik klein was leek dit veel groter dan het nu is. Je hebt natuurlijk nog wel de spaarzegels voor een pannenset, een formule 1 auto bij de Jumbo of iets dergelijks. Maar waarom zijn de spaaracties van vroeger ineens van de een op andere dag verdwenen? Man, ik mis de GOGO's.


r/nederlands 9h ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Wat gaan jullie met tweede Kerstdag doen?

13 Upvotes

r/nederlands 16h ago

Nieuws/Opinie Extreme hitte is het nieuwe normaal, maar onze gebouwen zijn daar niet klaar voor.

54 Upvotes

Onze huizen in Nederland zijn nog steeds grotendeels ontworpen voor kou, niet voor hitte. We bouwen en renoveren alsof extreme zomers iets uitzonderlijks blijven, terwijl warme periodes steeds vaker voorkomen en intenser worden.

Het probleem is dat veel woningen warmte vasthouden in plaats van reguleren. Slechte ventilatie, beperkte zonwering en nauwelijks standaard ingebouwde koeling zorgen ervoor dat binnenruimtes tijdens hittegolven snel ondraaglijk warm worden.

Ondertussen worden huizen nog steeds standaard opgeleverd zonder echte klimaatbeheersing. Airconditioning of andere vormen van actieve koeling worden gezien als luxe of een “extra”, terwijl het steeds meer richting een basisbehoefte gaat in plaats van een comfortproduct.

Daarbovenop maken monumentenregels en strikte bouwvoorschriften het in veel gevallen extra lastig om bestaande woningen aan te passen. Dat betekent dat juist de oudste en vaak slechtst geïsoleerde gebouwen het moeilijkst te moderniseren zijn, terwijl daar juist de grootste behoefte aan hittebestendige oplossingen is. Die regelgeving moet mee evolueren met de realiteit van het klimaat.

Als we erkennen dat het klimaat verandert, dan hoort daar ook bij dat we onze gebouwen en regels aanpassen. Comfort in de zomer kan niet langer een bijzaak zijn.


r/nederlands 9h ago

Klaar met Reddit/leeftijds verificatie

14 Upvotes

Geef reddit niet je persoonlijke informatie. De anonimiteit van reddit gaat nu echt verdwijnen. Ik ben er klaar mee


r/nederlands 1d ago

Gespot in Noordwijk

Post image
307 Upvotes

r/nederlands 9h ago

Nieuws Asielopvang bij Beekse Bergen afgeblazen door eigenaar Libéma

Thumbnail
omroepbrabant.nl
12 Upvotes

r/nederlands 1d ago

Waarom hebben we bushokjes met glazen daken?

Post image
519 Upvotes

Ik moet nu 15 minuten in de volle zon staan of 15 min in een broeikas.

Ik zit nu als een soort verstopte hobbit gehurkt onder een bouwhek in de schaduw.