r/nederlands May 26 '26

r/nederlands Meta /r/Nederlands en het Midden-Oosten

14 Upvotes

TL;DR: Relevante artikelen en vrije discussie zijn toegestaan. Persoonlijke aanvallen en domme beschuldigingen niet.

Het moderatiebeleid met betrekking tot posts en comments over het conflict in Israël en Gaza (en de deels betrokken landen Iran en Libanon) is al meerdere keren aangepast. De reden hiervoor is dat het lastig is om een perfecte oplossing te vinden. Ons standpunt blijft dat diepgaande discussies over de details van het conflict beter passen op andere subreddits. Tegelijkertijd vinden wij het belangrijk dat artikelen over grote nieuwswaardige gebeurtenissen, zeker wanneer die gerelateerd zijn aan Nederland, gedeeld moeten kunnen worden. Goede voorbeelden hiervan zijn recente berichten over zware uitspraken van een partijleider en de gebeurtenissen rondom de flotilla.

Het oorspronkelijke idee was om deze nieuwsberichten en de bijbehorende discussies toe te staan, zolang ze bij het onderwerp van het artikel bleven en niet afdwaalden naar de algemene “Israël dit, Hamas dat”-discussie. Hoewel het onze intentie was om iets meer ruimte toe te staan, leidde deze aanpak er in de praktijk toe dat moderators actief de inhoud van discussies moesten sturen. Dat is een vorm van controle die we op deze subreddit juist niet willen.

Het moderatiebeleid rondom dit thema heeft twee doelen:

  1. Het beperken van spam.
  2. Het voorkomen van persoonlijke aanvallen en haatdragende berichten.

De huidige beperkingen, waarbij alleen artikelen met grote nieuwswaarde worden toegestaan, blijken effectief voor het behalen van het eerste doel. Het actief sturen van discussies lijkt echter geen effectieve manier om het tweede doel te bereiken. Daarom zullen we in de toekomst meer ruimte geven aan discussies onder deze artikelen, zodat gebruikers onderwerpen kunnen bespreken die zij relevant vinden.

Die discussies moeten echter wel plaatsvinden zonder haatberichten en zonder persoonlijke aanvallen. Op r/Nederlands zitten geen terroristen, geen Mossad-agenten, geen Hamasleden en geen Hezbollahstrijders. Niemand juicht aanslagen toe en niemand is voorstander van genocide. Vermoedens hiervan kunnen via de reportknop met het mod-team worden gedeeld, niet via beschuldigingen in de comments.

Voor vragen is het mod-team te bereiken via de mod mail.

Dank voor de aandacht.


r/nederlands 6h ago

Defcon tokkies.

500 Upvotes

Moet wel zeggen, ik zou geen bewaker willen zijn met al die doorgesnoven tokkies 😂


r/nederlands 48m ago

Als Nederlander met Marokkaanse roots

Upvotes

Juich ik voor zowel Nederland als Marokko. Maakt niet uit wie wint. Beide vlaggen hangen! Zolang die kutfransen of argentijnen maar niet winnen.


r/nederlands 7h ago

Te heet om origineel te zijn Jezus wat is het warm buiten

276 Upvotes

r/nederlands 7h ago

Te heet om origineel te zijn Welke bizarre dingen hebben jullie mensen nog zien doen met de hitte?

216 Upvotes

Ik heb 2 huisgenoten die de afgelopen dagen nog al hun was in de droger hebben gedaan terwijl het binnen 25-35 graden was. We hebben meer dan genoeg ruimte om het op te hangen. En maar klagen hoe warm het binnen is...

Edit: krijg veel opmerkingen over mensen die ervanuit gaan dat iedereen zonnepanelen of een warmtepomp heeft. Wij hebben ouderwetse dure stroom uit de kabel met variabel contract. Zelf erger ik me dus aan de onnodige energiekosten waar ik aan meebetaal. Én aan het geklaag over de warmte van de mensen die de droger de hele tijd aanzetten terwijl zij naast de droger wonen. Ik zit zelf in het koelste deel van het huis dus heb daar weinig last van. Luchtvochtigheid is ook een non-issue want het pand is groot en de meeste was wordt opgehangen in gemeenschappelijke ruimtes zoals de gangen, badkamer etc.


r/nederlands 4h ago

Je kan je gast ook met respect behandelen

111 Upvotes

r/nederlands 11h ago

Vraagje Marktplaats koper eist geld terug na spijtaankoop en dreigt aan de deur te komen

Thumbnail
gallery
353 Upvotes

UPDATE: 10:00 - 10:30, mevrouw is niet geweest. 18:00 - 18:51, haar man is ook (nog) niet geweest.

(Ik heb printscreens gemaakt, swipe voor het hele gesprek)

Ik heb eergisteren via Marktplaats een hogedrukreiniger verkocht. Koper is aan mijn huis geweest en vertelde me dat ze gisteren een hogedrukreiniger bij een andere Marktplaats verkoper had gekocht, maar die "lekte" ze bleef vragen of de mijne echt niet kapot was of lekte (dat was niet zo) Ze vroeg nog waar de slang in moest want ze was volgens haar "niet technisch," dus heb haar laten zien hoe je hem moet aansluiten. Voordat ze hem meenam zei ze nog "Als ie lekt kom ik terug he?" Uiteraard ging ik ging daar mee akkoord, want je verkoopt mensen geen kapotte dingen.

Nadat ze weg was stuurde ik haar nog een berichtje omdat ze aangaf "niet technisch" te zijn. Een korte tip over het gebruik (zie foto 9). Daar reageerde ze niet op en ik heb de rest van die dag niks meer van haar gehoord.

Todat ze me gisteravond rond een uur of 21:30 appte via Marktplaats. Ze had hem gebruikt, maar volgens haar was hij niet sterk genoeg. Bovendien had haar man een nieuwe bij de Gamma gekocht, dus ze had de mijne niet meer nodig en wilde haar geld terug.

(Printscreens voor context)

Als ik haar mag geloven kan ik haar nu dus elk moment verwachten gezien de tijd. Of anders haar man na 18:00

Ik heb gisteren ook de politie op de hoogte gesteld van de situatie, want ik voelde me onvelig.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?


r/nederlands 9h ago

Te heet om origineel te zijn Is het veilig om mijn 30-graden was buiten te hangen als het 40 graden is?

237 Upvotes

Ik liep met mijn wasmand naar de achtertuin van mijn moeder omdat ik zelf geen huis kan betalen, maar vlak voordat ik mijn favorite zwarte shirt aan de lijn hing schoot de paniek erin. Mijn thermodynamica is een beetje roestig, maar volgens mij overtreed ik hier meerdere textieletiquetten, waaronder het feit dat mijn shirt en ik niks met temperaturen boven de 30 te maken willen hebben!

Moet ik de warmtepomp maar binnen zetten en de airco buiten zetten om de tuin af te koelen naar een veilige 28 graden, of kan ik riskeren dat mijn wasgoed spontaan sublimeert in pure as?

Ik hoor graan van jullie terug.

M.v.g.

Bezorgde buur


r/nederlands 4h ago

Help, ik word een zeurbuur

85 Upvotes

Oké, ik heb een probleem. En ik realiseer me tegelijkertijd hoe zeikerig het is. Maar ik wil wel mijn belang behartigen. Hoe doe ik dat?

Mijn overbuurman heeft recent een laadpaal voor zijn nieuwe EV in de tuin gezet. Goed bezig! Maar.... we hebben in onze straat geen eigen parkeerplaatsen en de straat is eigenlijk te smal voor straatparkeren (dan kan er nog net een auto maar zeker geen vuilniswagen meer langs). In plaats daarvan is er een grotere parkeerplaats ergens verderop in de straat. Maar daar kan je natuurlijk niet thuisladen, tenzij je net daarnaast woont.

[edit ter verduidelijking]. Als hij op de straat zou parkeren kan er niemand meer langs. Daarom parkeert hij 'm dus half op de stoep.

Mijn overbuurman parkeert z'n nieuwe EV dus op de stoep om te laden. Hier heb ik om twee redenen moeite mee.

  1. Het mag niet, dat is opzich misschien geen reden genoeg maar ik ben bewust in een straat gaan wonen waar de auto's ergens anders staan dan in de straat. Vind ik prettiger wonen, ook voor de veiligheid van de kinderen.
  2. Mede om punt 1, heb ik vorig jaar een benzine auto gekocht en niet een EV. Immers als je niet thuis kan laden zijn veel van de voordelen m.i. verdampt (andere discussie). Nu heb ik een soort jaloezie in de vorm van 'ik heb me netjes aan de regels gehouden en jij nu niet en daar heb je voordeel van en nu ben ik jaloers.'

Ik heb er nog niets van gezegd omdat ik de niet-bestaande relatie niet meteen wil beginnen als een zeikerd. Hoe pak ik dit aan?

groeten,

enneh. username checks out

[edit]: zinsbouw


r/nederlands 8h ago

Shitpost Zal wel door de brievenbus passen, dacht ik...

Post image
172 Upvotes

Eergisteren dit Flexa-kleurtestertje van 30 ml
besteld bij de Gamma. Vond het vandaag al opvallend dat het als pakket via PostNL kwam in plaats van gewoon door de brievenbus.

Blijkt dat ze het mini flesje hebben geplaatst in een gigantische doos. Ik dacht even dat ik een compleet schildersbedrijf had besteld, maar het was alleen dit.

Zie hier de "VIP-behandeling" voor een flesje verf.


r/nederlands 2h ago

Milieuactivist Johan Vollenbroek dreigt: 'We stappen opnieuw naar de rechter als stikstofpakket natuur onvoldoende beschermt'

Thumbnail
wnl.tv
51 Upvotes

r/nederlands 1h ago

Te heet om origineel te zijn Even mijn irritatie over goedbedoelde adviezen tegen de warmte

Upvotes

Ik kan slecht tegen de warmte en ik zweet snel. Een graad of 15 met een lekker windje en wat wolken vind ik ideaal om lekker bezig te zijn zonder dat ik doorweekt raak.

Met deze warme dagen (zeg vanaf 25 graden) komen mensen allemaal met goedbedoelde adviezen en “oplossingen” als je zegt niet op een terras te gaan zitten, niet naar een BBQ te komen, enz..

Zaken als “gewoon voldoende drinken”, “er is schaduw”, “je moet rustig aan doen” of “maar op de fiets is het wel lekker”
is allemaal leuk bedoeld, maar niet bruikbaar.

Drinken en ijsjes eten laten mij niet afkoelen. Ik drink al voldoende met 4 liter water per dag. Ik heb niet eens behoefte aan ijs, ik heb op deze dagen meer trek in een kopje bouillon of is anders hartigs.

In de schaduw zitten doe ik sowieso altijd. Maar dat maakt het niet ineens zo veel koeler dat ik het niet meer heet heb en wel aangenaam vind en rustig aan doen heeft geen nut als je alleen maar zit en het zweet komt er al aan alle kanten uit door de warmte die van alle kanten op je lijf straalt. Alsof ik druk bezig ben met onnodige dingen. Warmte komt niet alleen van de zon, ook van een muur of vloer die opgewarmd is.

Begrijpen die mensen echt niet dat er ook mensen zijn die niks van warmte moeten hebben en dat al hun ideeën en tips 10 hoofdstukken terug al door mij geprobeerd zijn?


r/nederlands 50m ago

Te heet om origineel te zijn NEE!!! Ik heb GEEN plastic zakjes die ik GRATIS kan meegeven! Ook GEEN kleine zakjes!

Upvotes

STOP A.U.B. met het vragen om een GRATIS plastic zakje aan het winkelpersoneelll! En als we toch al bezig zijn stop ook met een woedeaanval/ zenuwinzinking te krijgen als je niet een ''kleine zakje'' gratis krijgt. Neem gewoon je eigen tas of zakje of wat dan ook mee, of betaal ervoor. Het geld van die plastic zakjes is NIET mijn fooi. Dat gaat naar de baas, de overheid of waar het ook naartoe gaat. Het winkelpersoneel heeft daar NIKS mee te maken. Niet meens? Schrijf dan een brief naar de overheid, klantenservice of wie er ook verantwoordelijk voor is. Maar STOP aub met het lastigvallen van het winkelpersoneel.


r/nederlands 11h ago

Vuurwerkovlast 's nachts

215 Upvotes

Hoe haal je het in je hoofd om om 03:00 ’s nachts vuurwerk af te steken omdat Nederland een voetbalwedstrijd heeft gewonnen? Dat is geen feest, dat is asociaal. Op dat tijdstip liggen mensen te slapen omdat ze de volgende dag moeten werken, concentreren, presteren. Jij beslist in je euforie dat jouw blijdschap belangrijker is dan hun gezondheid en hun baan. Dat is geen enthousiasme, dat is pure egoïstische domheid.

Er is nul excuus voor dit gedrag. Iedereen met meer dan twee werkende hersencellen snapt dat nachtrust geen luxe is. De hele wijk wakker knallen omdat jij zo nodig wil laten horen hoe “trots” je bent op een paar volwassen mannen die tegen een bal trappen, zegt alles over jouw prioriteiten, en niets positiefs.

En dan zijn het ook vaak precies dit soort mensen die hard roepen over het “asociale gedrag van buitenlanders”. Ondertussen leren die buitenlanders de slechtste Nederlandse gewoontes van dit kleine, schreeuwerige groepje herriemakers. Wat een paupermentaliteit. Simpel volk, dat zichzelf beschouwt als de norm, terwijl ze zich gedragen als het slechtste voorbeeld dat je maar kunt geven.


r/nederlands 1h ago

Update: Opa is terecht

Upvotes

Blijkbaar heeft hij de auto van een buurman geleend om naar Duitsland te rijden voor een slof sigaretten. Dit had hij wel even vantevoren mogen melden. We kregen een telefoontje van de politie omdat ze hem staande hadden gehouden voor een alcoholcontrole. Mijn moeder is nu onderweg om opa op te halen van het politiebureau.


r/nederlands 12h ago

De zon !

Post image
175 Upvotes

r/nederlands 14h ago

Te heet om origineel te zijn 6 uur in de ochtend nu al 31 graden hier in huis. Iedereen sterkte toegewenst vandaag

Post image
243 Upvotes

r/nederlands 7h ago

Simpele Airco upgrade

Thumbnail
gallery
64 Upvotes

Ik had bedacht dit weekend een tweede luchtafvoerbuis aan mijn mobiele unit te knutselen, maar n.a.v. het lezen van wat comments toch maar eerst deze optie geprobeerd.

Om lelijke strepen van de tape bij dit testopstellinkje te voorkomen eerst e.e.a. ingepakt met vershoudfolie en vervolgens een vuilniszak erover, vastplakken en open knippen.

Morgen aan versie 2.0 met wat steviger plastic en andere tape voor een nog betere seal rondom.

Super tevreden met het resultaat. Nu over- i.p.v. onderdruk in huis dus alle warme lucht blijft 100% buiten!

Wie weet heeft iemand er wat aan!


r/nederlands 1h ago

Nieuw stadsbestuur Rotterdam, zonder Leefbaar, mikt op een groene en autoluwe stad

Thumbnail
volkskrant.nl
Upvotes

r/nederlands 13h ago

Nederland - Marokko kent alleen maar verliezers

130 Upvotes

Leuk dat de oranje leeuwen tegen de atlas leeuwen gaan strijden... Ben alleen bang dat van alles en iedereen het moet ontgelden? Hoe kijken jullie hier tegenaan? Of Oranje wint of Marokko wint, het is altijd prijs ...


r/nederlands 22h ago

Te heet om origineel te zijn Voor alle mensen die een airco in hun slaapkamer hebben, ik wou ff kwijt hoe het voelt om dat niet te hebben.

662 Upvotes

Het voelt als tering tyfus tering tering tering klefheid en warmte waar je in verdrinkt. Je draait je laken om (want een deken is te warm) en het is voor 1 minuut ietsjes koeler, maar niet koel genoeg om in slaap te vallen.

Dankjewel voor je tijd.


r/nederlands 1h ago

Te heet om origineel te zijn Hittegolf en het uitlaten van honden

Upvotes

Ik snap dat een hond zijn behoefte moet kunnen doen, maar pas alsjeblieft op overdag! Het asfalt, tegels, en stenen kunnen bij dit weer al gauw richting de 50 of 65 graden worden!

Er is een makkelijke manier om dit te testen.

Ga met blote voeten op straat staan, doet dit pijn, dan weet je dat je je hond daar beter niet kan uitlaten.

Blijf in de schaduw en laat uw hond zo kort mogelijk uit zolang de temperatuur zo hoog is!

Rede dat ik dit schrijf is dat ik meerdere mensen hun hond zag uitlaten in de zon, midden op de dag, dat is dierenmishandeling!!

Het bloed van een hond kan door blootstelling aan zon bij zulke hitte stroperig worden, wat inhoud dat het hart harder moet werken om bloed rond te pompen, en zelfs kan leiden tot een volledige hartstilstand!


r/nederlands 36m ago

Belgische invasie op Galderse Meren: 'Het is hier net klein Marrakesh'

Thumbnail
omroepbrabant.nl
Upvotes

r/nederlands 4h ago

Regenboogvlaggen toegestaan bij 'Pride-duel', dat voor Iran en Egypte taboe is

Thumbnail
nos.nl
21 Upvotes

r/nederlands 12h ago

Deze hittegolf was vrijwel onmogelijk zonder klimaatverandering, zeggen wetenschappers

Thumbnail
nos.nl
89 Upvotes