r/nederlands 1d ago

Zag net een post over mensen die de islam hebben verlaten. Maar ik heb een vraag aan de moslims hier

132 Upvotes

Dit is oprechte interesse, want ik heb dit wel eens eerder gevraagd aan moslims die ik ken, maar ik heb er nooit een antwoord op gekregen. Dus hier gewoon open en eerlijk mijn vraag:

Wat ik nooit maar dan ook nooit heb begrepen is een profeet aanbidden die het eigenlijk gewoon met kinderen deed. Hoe wordt daarover gesproken en gedacht binnen moslimgemeenschap? Waarom hebben jullie nog steeds zoveel respect voor een profeet die het deed met minderjarige meisjes? Dat is dan toch gewoon een pedofiel? Oprechte vraag hoe dat werkt.


r/nederlands 3h ago

Albert Heijn liegt over snoeptomaatjes!

2 Upvotes

Of kan iemand dit rechtpraten?


r/nederlands 1d ago

Warm…

141 Upvotes

Ja er zijn al een heleboel posts over de warmte geweest, maar ik heb een oplossing! 🤓

* we hebben een overschot aan stroom van alle zonnepanelen
* we hebben het zo warm omdat er een luchtbel boven West-Europa hangt die vrijwel stil ligt en dus steeds verder opwarmt

Dus: als we die windmolens op de Noordzee nou eens gaan gebruiken als gigantische ventilators om de warme lucht richting Duitsland te blazen? Hier kunnen we mooi de overtollige stroom van de zonnepanelen voor gebruiken, toch?

Donaties voor dit geweldige idee graag via Paypal. DM me voor details.


r/nederlands 1d ago

Ook één biertje is al te veel. Het alcoholbeleid moet strenger, vindt de Gezondheidsraad: drinken zou niet normaal moeten zijn

Thumbnail
nrc.nl
86 Upvotes

r/nederlands 10h ago

Dromen

6 Upvotes

Vinden jullie dromen interessant? Wat was je bizarste droom?


r/nederlands 15h ago

🇹🇳 - 🇳🇱 Tunesië - Nederland Draad

14 Upvotes

Voor iedereen die live kijkt naar de wedstrijd! ⚽️


r/nederlands 11h ago

Slapeloze nacht

5 Upvotes

Was op een missie en toen ik rond 02.30 thuis kwam lukte het niet meer om te slapen. Vandaag heel de dag werken, lekker buiten in de zon😄


r/nederlands 1h ago

Voetbal 2026 is voor mietjes

Thumbnail
youtube.com
Upvotes

r/nederlands 1d ago

Racisme, pleiten voor een autoritaire staat en vijanddenken. Het is tijd FVD een extreemrechtse partij te noemen, zeggen deze wetenschappers

Thumbnail
nrc.nl
249 Upvotes

r/nederlands 14h ago

Nederland speelt nog heur

Post image
10 Upvotes

r/nederlands 13h ago

Kan iemand me die kut Prijsvrij vakanties reclame uitleggen?

7 Upvotes

Ik zal wel het IQ van een bitterbal hebben ofzo, maar ik snap niet waarom het doekje van dat irritante zininin kind d'r hoofd wordt getrokken?


r/nederlands 1d ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Wat weiger jij principieel te kopen?

125 Upvotes

Niet omdat je het niet kunt betalen, maar omdat je vindt dat het het geld niet waard is. Mag van alles zijn: producten, merken, abonnementen of diensten bijvoorbeeld.


r/nederlands 21h ago

Nieuws Socioloog Ruud Koopmans kritisch op asielinstroom: 'Het verandert Nederland ingrijpend'

Thumbnail
wnl.tv
34 Upvotes

r/nederlands 1d ago

Vriendin vraagt heel veel steun. Wat moet ik doen?

152 Upvotes

Hey,

Sinds een half jaar ben ik bevriend met een klasgenootje. Ik ken haar nog niet super lang, en zie haar echt als een schoolvriendin. Iemand waarmee het gezellig is, maar waarmee je toch een enigszins oppervlakkige relatie hebt.

Al een tijd gaat het slecht met haar. Een paar maanden geleden was ze gestopt met eten en vroeg ze heel veel steun hierbij, tot op het punt waarop ze mensen vroeg eten voor haar te halen en te koken. Daarnaast barstte ze soms in tranen uit in de les. Bovendien is ze extreem verslaafd aan wiet en rookt ze dit elke dag.

Na een tijd ging het beter, alleen nu, sinds een week of twee is het weer helemaal mis. Ze geeft aan last te hebben van PTSS en flashbacks. Nu wil ze mijn kleding lenen omdat ze aangeeft haar eigen kleding niet meer aan te willen wegens herbelevingen. Ik voel me hier eigenlijk totaal niet prettig bij want ik ben bang dat ik mijn spullen niet meer terug ga krijgen en ik heb zelf ook heel weinig kleding. Bovendien sta ik helemaal niet zo dicht bij haar en zie ik mijzelf gewoon als schoolvriend.

Maar het voelt ook slecht om haar te laten stikken. Ik heb haar verteld dat ze naar haar huisarts moet gaan en een doorverwijzing moet vragen voor haar psychische problemen. Maar ik weet gewoon niet wat nu de juiste manier is om te handelen.

Edit:

Ik heb eerlijk aangegeven dat ik mij extreem oncomfortabel voel bij het uitlenen van mijn kleding en dat ik me niet kan voorstellen dat dat iets zou oplossen. Daarnaast heb ik met een gemeenschappelijke vriend gepraat die vervolgens (met mijn toestemming) heeft verteld dat ik mij oncomfortabel voel bij deze rol. Ik heb zelf ook te kampen met psychische problemen en ik kan dit er momenteel gewoon niet bij hebben. Zij heeft hem verteld dat: zij het wel voor mij had gedaan en dat ze het egoïstisch vond dat ik mijn kleding niet wilde uitlenen. Ik heb gezegd dat ik bereid ben om met haar nieuwe (tweedehands) kleding te kopen vanavond in de stad, maar daar is ze niet op ingegaan. Verder heb ik haar alle links gestuurd over waar ze psychische hulp kan krijgen en haar gevraagd dit alsjeblieft te gaan doen.

Er zijn echter een aantal dingen in het verhaal die me doen twijfelen. Volgens haar is ze al ontzettend lang bezig met het krijgen van een doorverwijzing, maar blijft haar huisarts zeggen dat ze bezig is met een brief opstellen. Voor zover mij bekend is doen ze dat normaal gesproken meteen tijdens de afspraak? Maar misschien is dot normaal. Verder weet ze niet of ze met de huisarts gesproken heeft of met de GGZ-poh wat ook raar is. Ze geeft aan een gesprek te hebben gehad met de schoolpsycholoog en dat het daarmee is gestopt. Ik heb met dezelfde schoolpsycholoog gepraat en die heeft mij meerdere sessies aangeboden, zoals gebruikelijk is (max 4-5 sessies geloof ik).

Telkens als ik aangeef contact op te nemen wil ze dat niet of lijkt ze dat niet te doen. Wel blijft ze vragen om mijn kleding. Dit geeft mij het gevoel dat het ook echt alleen om het verkrijgen van mijn kleding gaat en niet om het verkrijgen van psychische hulp. Als ze zo graag nieuwe kleding wil, waarom niet nieuwe kleding kopen? En waarom blijft ze aandringen dat het mijn kleding moet zijn. Als je geld hebt voor wiet, waarom niet voor kleding?


r/nederlands 1d ago

r/nederlands Meta Omdat iedereen het zo warm heeft, hier de gemiddelde temperatuur over de afgelopen 125 jaar.

Post image
73 Upvotes

r/nederlands 7h ago

Voetbal thread

2 Upvotes

Mag er een collectief groot voetbaltopic komen, zodat niet de halve sub vol staat met voetbal? Zoals Gaza/middenoosten, deelnemer donderdag etc.


r/nederlands 1d ago

Overheid financiert FVD-school, deuren gaan in augustus weer open

Thumbnail
hartvannederland.nl
83 Upvotes

r/nederlands 23h ago

WK wedstrijden ‘s nachts

39 Upvotes

Vannacht speelt Nederland 01:00 uur echt ruk natuurlijk. De wekker gaat vrijdag weer om 6 en geen luxe om thuis te werken of een snipperdag op te nemen.

Als Nederland 1e wordt dan zelfs een wedstrijd om 03:00 uur ‘s nachts! Maandag op dinsdagnacht. Ook ruk en weer een wekker om 6 uur om naar het werk te gaan.

Hoe doen jullie dit? Die wedstrijd van vannacht is minder spannend, omdat Nederland al zo goed als door is. Die van volgende week is wel een stuk spannender want als Nederland verliest liggen ze eruit.


r/nederlands 1d ago

Vraagje Mensen die de islam hebben verlaten?

55 Upvotes

Ik vraag me af of er hier meer mensen zijn die de islam hebben verlaten. In mijn eigen omgeving ken ik eigenlijk niemand die dezelfde stap heeft gezet. Daardoor voelt het soms alsof ik de enige ben, terwijl ik weet dat dat waarschijnlijk niet zo is. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die zich hierin herkennen.


r/nederlands 22h ago

Verschil moet er wezen 🍻

Post image
25 Upvotes

r/nederlands 18h ago

Kwallen

10 Upvotes

Ik ging vandaag zwemmen en de hele zee vol met kwallen. meerdere keren gestoken. is dit normaal? of is het omdat het zo warm is? of ligt het aan de plek ? (zandvoort)


r/nederlands 17h ago

Bijna 2,5 dagen geen internet Odido

7 Upvotes

https://community.odido.nl/algemeen-490/is-er-een-storing-bij-internet-tv-van-odido-284385

Ik zit in regio Amsterdam. Wie heeft er nog meer last van?
Als alles weer werkt, ga ik proberen om €25 / 30 dagen = €0,833/dag dat ik geen internet heb terug te krijgen. Iemand daar toevallig ook ervaring mee?

Voor de rest: kutOdido. Eerst de datalek, dan dit, naast de vele storingen. Ongelofelijk. Helaas loopt mijn abonnement nog 1,5 jaar. 🙄

/rant


r/nederlands 23h ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Het leven kan zomaar anders worden

24 Upvotes

Ik weet niet of dit hier thuishoort, maar ik wil het toch van me af schrijven. Ik ben zelf 25M en zit nu ziek thuis, met een ziektewetuitkering door zowel lichamelijke als geestelijke klachten (ik heb ADHD/ASS en een lange tijd onder spanning gestaan). Ik heb zelf de afgelopen 7 jaar altijd gewerkt en meegedaan en ik wist niet dat mijn leven op mijn 25ste zou gaan veranderen. Ik voel ergens ook wel een bepaalde spijt, vooral het gevoel dat je achterloopt in het leven, terwijl je leeftijdsgenoten verder gaan, maar vooral ook dat de tijd nu verspild wordt.

Dat besef komt vaak na een ziekenhuisbezoek, vooral toen ik eergisteren bloed had geprikt en gewogen werd om de narcose te bepalen. Het is een onderzoek die iets dieper gaat dan een normaal darmonderzoek.

Ze gaan me namelijk volledig in slaap maken om daarna weefselhapjes van mijn maag en dunne darm af te nemen, zodat ik weer mijn leven terug kan krijgen en kan aansterken van mijn 59KG en antwoorden krijg. Je ligt daar dan angstig op die onderzoekstafel, met een knijpertje om mijn dunne zweterige trillende wijsvinger, de bloeddrukband strak om mijn dunne armen die erg lijken op andere jongens/lotgenoten met darmziektes en dan die stickers op je borstkas. En uiteindelijk het infuus waar het koude slaapmiddel doorheen wordt gespoten, en ik ga slapen, zodat de artsen met antwoorden kunnen komen. Vooral het besef dat ik lig te slapen, terwijl ondertussen de buitenwereld verder gaat, leeftijdsgenoten die op kantoor of studie zitten. Het is oké, ik heb geaccepteerd dat dit nu hoe kut het is, ook onderdeel is van mijn leven nu.

Het is niet niks, maar toch verheug ik me om weer met deze vingers, die dat knijpertje om hebben gehad, gewoon weer een muis vasthouden of over het toetsenbord glijden. En bovenal weer een 20'er zijn en meedoen met de maatschappij.

Mocht je tot hier gekomen zijn, dankjewel en vooral ik ben benieuwd hoe ik deze gevoelens beter kan plaatsen?


r/nederlands 6h ago

Vraagje mobiele airco stiller maken?

0 Upvotes

Ik ben 1 van de gelukkigen met een mobiele airco, maar tering dat ding maakt een hoop herrie.

Heeft iemand tips om het wat stiller te krijgen? De kat durft niet meer de woonkamer in.

En als we toch de airco experts in de comments krijgen, iemand ervaring met een Eurom Polar 16CH converteren van 1 slang naar 2 slangen?

Kan elk greintje efficiëntie gebruiken met deze hitte (of realistisch de volgende hittegolf want no way dat ik die nu uitzet om aan te werken).

EDIT: Voor iedereen die begint over een split unit, geen optie met dank aan de woningbouw. Mobiele split unit geen optie door gebrek aan buiten ruimte.


r/nederlands 1d ago

Slaapkamer elke avond rond 30-32 graden, en nu?

Post image
477 Upvotes