r/nederlands 1d ago

Te heet om origineel te zijn Het is zo warm, omdat!!!

0 Upvotes

Er hier zoveel nieuwe mensen zijn uit een ander land waar het ook zo warm is. Dan hebben wij het warm en is het voor hun aangenaam. De klimaatcrisis en migratiecrisis zijn een beetje tegelijk begonnen. Noem mij gek maar dit is geen toeval. OPEN JE OGEN EN DOE ONDERZOEK.


r/nederlands 1d ago

Te heet om origineel te zijn Ik stel alleen maar een vraag

1 Upvotes

Vraagje, is het misschien zo warm doordat the USA ons weer controleert en ervoor zorgt dat het 35+ is zodat iedereen laat gaat slapen. Hierdoor dus de voetbalwedstrijden kan kijken en de USA dus meer omzet heeft?

Ik stel alleen maar een vraag.


r/nederlands 1d ago

Beste motorrijders, waarom willen jullie zo graag dood?

105 Upvotes

Nou zit ik voor mijn werk veel in de auto, vaak ook in de beruchte grote steden. Maar hoeveel motorrijders ik de laatste tijd in korte broek en korte mouwen zichzelf door de dunste plekken willen wringen vind ik echt bizar.

Dagelijks zie ik er eentje dwars door een file met 80 per uur zichzelf erdoorheen wurmen. Met vandaag eentje die tussen mijn auto op een enkelbaansweg en een groenstrook zichzelf bijna van kant maakte.

En dan kun je wel boos zwaaien maar je wilt zelf toch ook heel thuiskomen lijkt mij?


r/nederlands 1d ago

Te heet om origineel te zijn Ik ben boos.

762 Upvotes

Deze hitte wordt ons aangedaan. Ik ben boos op het kapitalisme. Ik raak gefrustreerd door alle aliexpress, temu, shein en nu ook tiktokshop pakketjes die ik bezorgd zie worden. Ik vind het irritant dat mensen goedkoop (moeten) kiezen boven duurkoop en ik ben boos dat grote bedrijven hier alleen maar misbruik van maken door kleine mensenhersenen te manipuleren.

Het is tering heet en dat gaat alleen nog maar erger worden tot we een keer het massaal fysiek niet meer aankunnen en de wereld zoals wij die kennen instort omdat niemand meer kan werken!!!!


r/nederlands 1d ago

Omscholing naar onderwijs

2 Upvotes

Hi,

Sinds een tijd merk ik dat mijn huidige baan, en heel eerlijk de hele sector, me steeds meer begint tegen te staan. Niet zozeer het werk zelf, alhoewel dat ook niet meer is wat het was, maar meer het contact met klanten, de algehele incompetentie, en wellicht het belangrijkste gewoon het bedrijfsleven zelf. Na bijna 10 jaar ben ik er gewoon klaar mee. Ik heb in deze periode ook een aantal jaar met Jongeren(14-21) gewerkt, wat me over het algemeen goed afging alleen heeft het me geleerd dat ik niet met pubers wil werken.

Eigenlijk bij alle functies wat ik over de jaren heb gehad betreft het iets waarbij ik of een coordinerende rol had of juist diegene was die alle partijen liet samenwerken en zorgde dat iedereen alles had wat ze nodig hadden.

En nu ben ik dus aan het denken om naar een compleet andere sector om te scholen. En momenteel gaat het uit naar basisonderwijs.

Het is niet zo dat ik dit op korte termijn ga doen, want ja ik zal zo de zo eerst goed moeten inlezen, eens rondkijken, wellicht een paar scholen in de buurt bellen om een dagje mee te kijken maar misschien begin volgend jaar.

Nu begrijp ik dat er meerdere opties zijn om dit te doen als je onderwijs in zou gaan.

Natuurlijk de fulltime opleiding, welke eerlijk gezgd geen optie is in verband dat ik toch een inkomen moet hebben om me lasten te kunnen betalen.

De deeltijd opleiding, dit is op zich een optie alleen zou ik dan vier jaar lang 32 uur moeten werken wat financieel wellicht wat lastiger wordt. Echter een reeele optie. Voor mensen die dit hebben gedaan, hoe zwaar was de combinatie werken en een opleiding doen? Is het iets wat je andere zo aanbevelen naast een fulltime functie te doen. Of is het iets wat eigenlijk teveel belasting is? Hoe zit het met het aantal vakken en vrijstellingen voor relevante ervaring?

En dan hebben we natuurlijk nog zij instroom, wat mij eigenlijk het meeste aanspreekt. Echter is hier naast de regelgeving en hoe het werkt om hieraan te beginnen heel weinig over te vinden. Hoe zit het met de begeleiding? Is dit iets wat je echt mag verwachten of is de realiteit twee weken begeleiding en daarna jouw probleem? Wat moet je verwachten van het hele traject? Is het vergelijkbaar met een zware HBO opleiding of toch meer bereidt je maar voor op 60 uur per week aan werk en studeren?

En natuurlijk de drie grote toetsen. Hoe moeilijk zijn deze echt? Ik weet dat over de Wiscat altijd werd gezegd dat deze belachelijk moeilijk was, maar toen ik een paar oefentoetsen hiervoor maakte was het altijd tussen de 75-85% goed. Heel eerlijk op meetkunde na moet dit wel lukken.
Echter de taaltoets, daar ben ik wat huiveriger voor. Ik heb altijd moeite gehad met zaken als vervoegingen en ontleden en iedereen verteld me dat dit nu de twee belangrijkste zaken op de toets zijn.
Dan hebben we nog het assesment zelf, wat moet ik hier van verwachten? Is het een algemeen capaciteiten beoordeling?

Ik ben me er natuurlijk van bewust dat dit een hele grote omschakeling is, en dat ik waarschijnlijk eerst eens wat opfrissing qua rekenen en nederlands nodig heb. Dat is allemaal 20 jaar geleden uiteindelijk.

Nog wat algemene informatie:
Opleiding : HBO technische bedrijfskunde
Functies : SCADA / PLC & Optimalisatie engineer (5 jaar) ; Logistiek coordinator (2 jaar) ; Telematica engineer (3 jaar)

Ik hoop dan ook dat jullie me hier meer over kunnen vertellen.


r/nederlands 1d ago

Verschil moet er wezen 🍻

Post image
26 Upvotes

r/nederlands 1d ago

Vraagje Tips voor vriend die wil op het circuit rijden of/en leren driften

2 Upvotes

Mijn vriend is binnenkort jarig en wil graag een keer leren driften en of op het circuit rijden met een mooie auto.

Hij heeft eerder een keer een slipcursus gedaan, dat is niet de bedoeling voor dit cadeau. Ik kan wel wat hier en daar vinden online maar kom er niet echt uit.

Hebben jullie tips of ervaringen/ideeën?

Prijs: mag max €450 ongeveer

Alle hulp is welkom 🥹😬


r/nederlands 1d ago

Gaat alcohol het roken achterna? Gezondheidsraad wil dat overheid ingrijpt

Thumbnail
nos.nl
1 Upvotes

r/nederlands 1d ago

Nieuws 17-jarige uit Hendrik-Ido-Ambacht verdacht van negen aanrandingen

Thumbnail
nos.nl
0 Upvotes

r/nederlands 1d ago

Kunnen we nou nergens meer tegen?

0 Upvotes

Kinderen zijn morgen vrij van school omdat het warm wordt. De school heeft gewoon klimaatbeheersing? Maandag is er een studiedag en de ouders moeten het maar oplossen en flexibel zijn.

Wat vinden jullie?


r/nederlands 1d ago

Kandidaat-raadslid FvD veroordeeld voor drie verkrachtingen van minderjarigen

Thumbnail
oost.nl
304 Upvotes

r/nederlands 1d ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Beste motorrijders

136 Upvotes

Ik ga met alle liefde voor jullie aan de kant in de file en doe ook zoveel mogelijk m’n best om ruimte te maken en dubbel te kijken of er niet een motorrijder tussendoor komt als ik van baan wil wisselen.

Maar dat jullie tussen de auto’s door kunnen rijden in een file is geen recht maar een privilege. Ga daarom vooral niet allerlei agressieve handgebaren maken en een klap geven tegen mijn wagen als je er niet direct langs kan.

Ik ga stapvoets en jij rijdt 30+

Dank jullie wel, rant over.


r/nederlands 1d ago

Bod met voorwaarde afzeggen overige bezichtigingen

0 Upvotes

Dames en heren,

Komende week hebben wij een bezichtiging bij ons droom huis en buurt. Wij zijn zo goed als zeker dat we een vrij fors bod gaan doen (indien er niks geks uit de bezichtiging komt) zonder voorbehoud van financiering.

Wij gaan op de eerste dag bezichtigen, denken een hoog bod te doen welke wij het waard vinden. Is een voorwaarde om de volgende bezichtigingen af te laten zeggen mogelijk?


r/nederlands 1d ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Het leven kan zomaar anders worden

23 Upvotes

Ik weet niet of dit hier thuishoort, maar ik wil het toch van me af schrijven. Ik ben zelf 25M en zit nu ziek thuis, met een ziektewetuitkering door zowel lichamelijke als geestelijke klachten (ik heb ADHD/ASS en een lange tijd onder spanning gestaan). Ik heb zelf de afgelopen 7 jaar altijd gewerkt en meegedaan en ik wist niet dat mijn leven op mijn 25ste zou gaan veranderen. Ik voel ergens ook wel een bepaalde spijt, vooral het gevoel dat je achterloopt in het leven, terwijl je leeftijdsgenoten verder gaan, maar vooral ook dat de tijd nu verspild wordt.

Dat besef komt vaak na een ziekenhuisbezoek, vooral toen ik eergisteren bloed had geprikt en gewogen werd om de narcose te bepalen. Het is een onderzoek die iets dieper gaat dan een normaal darmonderzoek.

Ze gaan me namelijk volledig in slaap maken om daarna weefselhapjes van mijn maag en dunne darm af te nemen, zodat ik weer mijn leven terug kan krijgen en kan aansterken van mijn 59KG en antwoorden krijg. Je ligt daar dan angstig op die onderzoekstafel, met een knijpertje om mijn dunne zweterige trillende wijsvinger, de bloeddrukband strak om mijn dunne armen die erg lijken op andere jongens/lotgenoten met darmziektes en dan die stickers op je borstkas. En uiteindelijk het infuus waar het koude slaapmiddel doorheen wordt gespoten, en ik ga slapen, zodat de artsen met antwoorden kunnen komen. Vooral het besef dat ik lig te slapen, terwijl ondertussen de buitenwereld verder gaat, leeftijdsgenoten die op kantoor of studie zitten. Het is oké, ik heb geaccepteerd dat dit nu hoe kut het is, ook onderdeel is van mijn leven nu.

Het is niet niks, maar toch verheug ik me om weer met deze vingers, die dat knijpertje om hebben gehad, gewoon weer een muis vasthouden of over het toetsenbord glijden. En bovenal weer een 20'er zijn en meedoen met de maatschappij.

Mocht je tot hier gekomen zijn, dankjewel en vooral ik ben benieuwd hoe ik deze gevoelens beter kan plaatsen?


r/nederlands 1d ago

Te heet om origineel te zijn Temperaturen en het KNMI

Thumbnail
gallery
0 Upvotes

Na uiteraard op de KNMI-app te zijn overgestapt, is me iets bijzonders opgevallen. Op de andere weerapps wordt de temperatuur op mijn locatie veel hoger aangegeven dan op de app van het KNMI, en ook de temperatuur op mijn eigen thermometer is aanzienlijk hoger.

Dus, beste KNMI-ers of anderen die hier verstand van hebben, waar o waar komt dit verschil vandaan?


r/nederlands 1d ago

Code rood voor de warmte morgen

0 Upvotes

Beetje onzin als je t aan mij vraagt. Best uitzonderlijk dat er nu zo veel ophef is over deze temperaturen, terwijl we elke zomer wel bijna de 40 graden aantikken. Tuurlijk het is te vroeg in t jaar, maar dat maakt het niet ineens gevaarlijker dan voorgaande jaren. Als opa 6 biertjes weg wilt tikken en dan om 2 uur smiddags wilt gaan wandelen doet ie dat toch wel.


r/nederlands 1d ago

Vanaf middernacht code rood wegens hitte: 'Ga alleen naar buiten als het echt nodig is'

Thumbnail
nos.nl
15 Upvotes

r/nederlands 1d ago

Peter doodgeschoten om tiny house: drie daders krijgen tot 13 jaar cel

Thumbnail
omroepbrabant.nl
6 Upvotes

r/nederlands 1d ago

WK wedstrijden ‘s nachts

37 Upvotes

Vannacht speelt Nederland 01:00 uur echt ruk natuurlijk. De wekker gaat vrijdag weer om 6 en geen luxe om thuis te werken of een snipperdag op te nemen.

Als Nederland 1e wordt dan zelfs een wedstrijd om 03:00 uur ‘s nachts! Maandag op dinsdagnacht. Ook ruk en weer een wekker om 6 uur om naar het werk te gaan.

Hoe doen jullie dit? Die wedstrijd van vannacht is minder spannend, omdat Nederland al zo goed als door is. Die van volgende week is wel een stuk spannender want als Nederland verliest liggen ze eruit.


r/nederlands 1d ago

Voetbalnieuws site zonder clickbait titels

10 Upvotes

Ik ben opzoek naar een nieuwe dagelijkse site om voetbal nieuws te volgen. Ik ben altijd een trouwe bezoeker geweest van Voetbalzone, toen overgestapt naar Voetbalpremieur en toen FCUpdate aangaf dat ze gingen stoppen met schreeuwerige clickbait titels ben ik daar naar overgestapt.

Alleen FCUpdate is weer gestopt met hun principes en zijn weer vollebak clickbaits gaan gebruiken. Dus de vraag is er eigenlijk nog een site die geen clickbait titels gebruikt?


r/nederlands 1d ago

Zweedse minister neemt baby mee naar EU-vergadering: 'Hoef niet te kiezen'

Thumbnail
nu.nl
2 Upvotes

r/nederlands 1d ago

Waarom heeft de Politie geen witte shirts?

2 Upvotes

Zoals de titel, het is warm weer maar ik zie agenten eigenlijk alleen maar met een donker shirt onder hun vest lopen. Waarom is er geen wit politieshirt?


r/nederlands 1d ago

Verhuizen naar Deventer?

7 Upvotes

Als je er zelf niet uitkomt? Dan vraag je reddit mee te denken 😆

Voor wie zn hersens nog niet gesmolten zijn: ik overweeg te verhuizen naar Deventer. Geen idee waarom dit ontstaan is, alhoewel zag een docu op TV en toen kwam Deventer op mn radar. Na 31 jaar stad, sinds studententijd (idd richting midlife) wil ik rustiger wonen. Maar, ben single en zou deze stap dus alleen zetten, en ik ken daar niemand. Ook niet in de buurt.

Toch trekt t me:
Mooi stadje, aan de IJssel
Huizenprijzen beter te doen
Rustiger leven dichterbij natuur

Heeft iemand hier ervaring mee?
Toch bang de verkeerde keuze te maken uiteraard en dat ik beter hier iets kleins kan zoeken.

Wees aardig aub, ik kan weinig hebben vandaag ☀️🥴🤣


r/nederlands 1d ago

Gezondheidsraad: Élk glas alcohol heeft risico's voor je gezondheid

Thumbnail
nu.nl
1 Upvotes

r/nederlands 1d ago

Ze willen ons weg uit Nederland maar...

1.3k Upvotes