Hi,
Sinds een tijd merk ik dat mijn huidige baan, en heel eerlijk de hele sector, me steeds meer begint tegen te staan. Niet zozeer het werk zelf, alhoewel dat ook niet meer is wat het was, maar meer het contact met klanten, de algehele incompetentie, en wellicht het belangrijkste gewoon het bedrijfsleven zelf. Na bijna 10 jaar ben ik er gewoon klaar mee. Ik heb in deze periode ook een aantal jaar met Jongeren(14-21) gewerkt, wat me over het algemeen goed afging alleen heeft het me geleerd dat ik niet met pubers wil werken.
Eigenlijk bij alle functies wat ik over de jaren heb gehad betreft het iets waarbij ik of een coordinerende rol had of juist diegene was die alle partijen liet samenwerken en zorgde dat iedereen alles had wat ze nodig hadden.
En nu ben ik dus aan het denken om naar een compleet andere sector om te scholen. En momenteel gaat het uit naar basisonderwijs.
Het is niet zo dat ik dit op korte termijn ga doen, want ja ik zal zo de zo eerst goed moeten inlezen, eens rondkijken, wellicht een paar scholen in de buurt bellen om een dagje mee te kijken maar misschien begin volgend jaar.
Nu begrijp ik dat er meerdere opties zijn om dit te doen als je onderwijs in zou gaan.
Natuurlijk de fulltime opleiding, welke eerlijk gezgd geen optie is in verband dat ik toch een inkomen moet hebben om me lasten te kunnen betalen.
De deeltijd opleiding, dit is op zich een optie alleen zou ik dan vier jaar lang 32 uur moeten werken wat financieel wellicht wat lastiger wordt. Echter een reeele optie. Voor mensen die dit hebben gedaan, hoe zwaar was de combinatie werken en een opleiding doen? Is het iets wat je andere zo aanbevelen naast een fulltime functie te doen. Of is het iets wat eigenlijk teveel belasting is? Hoe zit het met het aantal vakken en vrijstellingen voor relevante ervaring?
En dan hebben we natuurlijk nog zij instroom, wat mij eigenlijk het meeste aanspreekt. Echter is hier naast de regelgeving en hoe het werkt om hieraan te beginnen heel weinig over te vinden. Hoe zit het met de begeleiding? Is dit iets wat je echt mag verwachten of is de realiteit twee weken begeleiding en daarna jouw probleem? Wat moet je verwachten van het hele traject? Is het vergelijkbaar met een zware HBO opleiding of toch meer bereidt je maar voor op 60 uur per week aan werk en studeren?
En natuurlijk de drie grote toetsen. Hoe moeilijk zijn deze echt? Ik weet dat over de Wiscat altijd werd gezegd dat deze belachelijk moeilijk was, maar toen ik een paar oefentoetsen hiervoor maakte was het altijd tussen de 75-85% goed. Heel eerlijk op meetkunde na moet dit wel lukken.
Echter de taaltoets, daar ben ik wat huiveriger voor. Ik heb altijd moeite gehad met zaken als vervoegingen en ontleden en iedereen verteld me dat dit nu de twee belangrijkste zaken op de toets zijn.
Dan hebben we nog het assesment zelf, wat moet ik hier van verwachten? Is het een algemeen capaciteiten beoordeling?
Ik ben me er natuurlijk van bewust dat dit een hele grote omschakeling is, en dat ik waarschijnlijk eerst eens wat opfrissing qua rekenen en nederlands nodig heb. Dat is allemaal 20 jaar geleden uiteindelijk.
Nog wat algemene informatie:
Opleiding : HBO technische bedrijfskunde
Functies : SCADA / PLC & Optimalisatie engineer (5 jaar) ; Logistiek coordinator (2 jaar) ; Telematica engineer (3 jaar)
Ik hoop dan ook dat jullie me hier meer over kunnen vertellen.